“Grafische Vormgeving? Wat is dat??”

Ik herinner me nog goed dat ik die vraag kreeg.
Het was in de boekwinkel, tijdens de presentatie van een boek dat ik had vormgegeven: ‘BROOD. Ja, dat dacht u’.
Schrijver Jacques Creusen, illustratrice Jacqueline Wassen en ik, we stonden naast elkaar de verkochte exemplaren te signeren.
Jacques en Jacqueline deden dat uitgebreid, mensen moesten op hun beurt wachten.

Aan de mevrouw vooraan in de rij vroeg ik: “Zal ik er alvast wat inschrijven?”
Ze keek me aan en vroeg: “Wat heb jij dan gedaan?” waarop ik antwoordde: “De grafische vormgeving”.
Haar gezicht ging over in een frons: “O. Wat is dat?”

Ik was stomverbaasd. Hoe kon iemand dat niet weten?
Het stond zelfs op de kaft van het boek!?
Ik had de vraag totaal niet verwacht.
Ik heb iets gezegd in de trant van: “Nou, Jacques schreef de verhalen, Jacqueline maakte de illustraties, en ik heb bepaald waar op de pagina de teksten komen, waar de tekeningen komen, hoe groot de titels moeten zijn, hoe het boek eruit ziet…”
Ze liet me signeren.

Letters zijn overal. Teksten zijn overal.
We zijn er zo aan gewend dat het niet meer opvalt.
Letters en teksten staan ten dienste van de inhoud, zijn -als het goed is- één met de inhoud.
De vorm, de plaatsing, de kleur van de letter: ze verhogen de aantrekkelijkheid, de schoonheid van de tekst. Ze dragen ongemerkt bij aan het leesgenot.

Letters vallen pas op als ze storen, als je de tekst niet kunt lezen waardoor de inhoud niet overkomt: te kleine letters, te dicht op elkaar, te brede kolommen, te lange regels, verkeerde kleuren.
Ze kunnen irritatie opwekken, wanneer ze bijvoorbeeld over het mooiste deel van een foto staan. Of wanneer ze niet in evenwicht zijn met andere elementen (foto’s / illustraties / lijnen / kleurvlakken etc.) op de pagina, waardoor er geen rust is in het geheel.
Dan heeft de grafisch vormgever niet goed zijn best gedaan.

Maar als alle onderdelen met elkaar in evenwicht zijn, valt grafische vormgeving an sich niet meer op.

Tsja, zo bezien was de vraag: “Grafische vormgeving? Wat is dat?” misschien wel het grootste compliment dat ik ooit kreeg!

Ken jij voorbeelden van storende of juist heel mooie grafische vormgeving?
En waarom vond je ze mooi/lelijk?
Schrijf ze me, onderaan de pagina; ik ben heel benieuwd!


Broodboek-aapHet boek kun je hier inkijken.
Het is nog te koop voor € 8,95 excl. verzendkosten. Bestellen kun je via het
contactformulier; vul dan aub. je adresgegevens in.

We zijn er zelfs mee op tv geweest! (YouTube video, plm. 9 min)


[otw_is sidebar=otw-sidebar-1]


Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

Artikel geschreven door Riet de Wit - WebsiteCoach.googleplusfacebooktwitterlinkedin

Naast websites maken en grafische vormgeving leg ik dingen graag simpel uit.
Hoe beter je begrijpt hoe je website werkt, des te makkelijker je 'm inzet om je doelen te halen.


  • Wil jij ook ‘Succes met je Site’?

    eBook "Succes met je site!"

    In het gratis e-book
    "Succes met je Site"
    lees je wat wèl werkt op een klantwervende website,
    en wat niet.
    En welke pagina's je nodig hebt.

  • Vul dan hier je gegevens in

    Je ontvangt een bevestigingsmail na verzenden, check voor de zekerheid ook even je spambox. Je ontvangt daarna ook regelmatig de WebsiteTips, over klanten werven met je (WordPress) website. Geen verplichtingen: je kunt je altijd weer uitschrijven. Ik verstrek jouw gegevens niet aan derden.

5 gedachten over ““Grafische Vormgeving? Wat is dat??”

  1. Marlies van der Meer

    Hoi Riet

    Grafische vormgeving is natuurlijk een subjectief vak. Wat jij mooi vindt, hoef ik niet mooi te vinden of hoeft een andere grafische vormgever ook niet mooi te vinden en vice versa.
    Waar ik wel op afhaak is tekstbrij (teveel tekst waarbij er niets specifieks uitspringt) en teveel verschillende lettertypen door elkaar. Maar vooral tekstbrij kan een reden zijn om niet verder te lezen.

    Reageren
    1. Riet de Wit

      Hoi Marlies,
      Natuurlijk is het ook een kwestie van smaak. Gelukkig maar, anders zou alles op elkaar lijken!
      Er zijn standaardregels die altijd opgaan, zoals idd. een tekstbrij, die wordt vaak niet gelezen.
      En er zijn regels waar je vanaf kunt wijken, zodanig dat het resultaat spannend/mooi wordt. Het blijft daardoor een boeiend vak!

      Reageren
  2. Pingback: Tweets die vermelden Grafische Vormgeving? Wat is dat? | Nieuwe klanten via je website? -- Topsy.com

  3. Stan Lenssen

    Heerlijk artikel, vol verhalen ;-) Mooi Riet.

    Grafische vormgeving moet wat mij betreft rust uitstralen. Het oog moet naar de boodschap leiden. Bijzonder storend vind ik daarom de vormgeving van een krant als de Telegraaf. Het rood en geel spat ervan af. Dan doet een Trouw of een NRC het veel fraaier.

    Toch kan drukke vormgeving in het voordeel van de boodschap werken. Een mooi voorbeeld dat ik laatst in handen kreeg was het boekje Lenig Denken (over creativiteit). Rijk geïllustreerd, maar zeer ondersteunend, want met tekeningen die je creatieve brein prikkelen.

    Vrije groet,
    Stan

    Reageren
    1. Riet de Wit

      hallo Stan,
      die kranten hebben verschillende doelgroepen denk ik, vandaar de vormgevingskeuzes.
      Dat boekje, staat dat ergens online? ben ik wel nieuwsgierig naar.

      Als onderdelen elkaar versterken, de de boodschap overbrengen, dan is er niks mis met drukke vormgeving. Kijk hier maar eens, een prachtig vormgegeven boek over websites ‘Zo kan het ook’ .

      Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>