Supertitel, nietwaar?
Ik heb ‘m helaas niet zelf bedacht…
Ook wist ik eigenlijk nog niet dat bloggen zóveel meer voordelen heeft, totdat ik dit (ook super) artikel tegenkwam van Mark Schaefer “10 Reasons to blog – even if nobody reads it” en ik wilde het supergraag delen.
(Ik heb Mark op de hoogte gesteld van het feit dat ik zijn artikel vertaald en gedeeld heb, zie de comments daar).
Respons krijgen op je blogs,
lezers betrekken bij je bedrijf,
meer bezoekers op je website:
het lijkt een hele opgave!
Wat voor zin heeft het om te bloggen? zou je denken.
Nou, er zijn verschillende goede redenen te noemen.
Bloggen is een marketingactiviteit, je creëert altijd waarde voor je bedrijf.
Tien goede redenen waarom je als bedrijf zou moeten bloggen – zelfs als het niet lijkt te lukken om bezoekers te trekken:
- Zoekmachine optimalisatie – Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die verse, relevante inhoud hebben. HubSpot onderzoek toont aan dat sites met blogs 55% meer verkeer krijgen dan sites zonder blogs.
- Marketing differentiatie – Hebben je concurrenten een blog? Zo niet, dan is een blog een uitgelezen mogelijkheid om je te onderscheiden, om bekend te worden als autoriteit in je vakgebied en je imago te versterken.
- Oneindig leven – Je artikelen kunnen worden gevonden, ook al heb je ze meer dan een jaar geleden geschreven. Je content blijft voor je werken, maand na maand!
- Een kosten-effectief verkoopgesprek – Je kunt niet iedere klant elke week of elke maand bezoeken. Een blog daarentegen is een uitstekende manier om te zorgen voor een constante stroom van informatie waardoor je mensen herinnert aan je diensten, en waarom je bijzonder bent.
Als je blog niet gelezen wordt, kun je je artikelen hergebruiken voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief of ander promotiemateriaal. - ‘Content engine’ – Door regelmatig publiceren van kwalitatief hoogstaande artikelen laat je je deskundigheid zien.
Gebruik blog-berichten om klantvragen te beantwoorden; voor je nieuwsbrief; gebruik ze als basis voor presentaties; als leesopdrachten voor workshops. - Directe verkoop – Ja natuurlijk, je kunt verkopen via je blog! Maak reclame voor bv. trainingen in een zijbalk op je blog. Waarom niet?
- Indirecte verkoop – Met ‘blog-only’ promoties, aanbiedingen en/of opt-in-inhoud kun je nieuwe leads genereren.
- Blogartikelen kunnen massa’s mensen bereiken. Als je artikel wordt opgepikt door een aggregatiedienst, kan het onder de aandacht van duizenden mensen worden gebracht. Meer dan alleen met een persbericht of statusupdate.
- Ontwikkeling van nieuwe producten – Door middel van je blog kun je klanten betrekken bij het oplossen van problemen en het creëren van nieuwe ideeën. Starbucks bijvoorbeeld blogt over ideeën van klanten en betrekt zo de klanten bij productinnovatie.
(Stel onderaan je artikel gewoon een vraag, bijvoorbeeld waar behoeftes liggen van je lezers; een vraag stellen verhoogt de kans dat je een antwoord kijgt -rdw) - Crisisbeheersing – Reacties van bedrijven via blogs worden vaak geciteerd in nieuwsbronnen.
Conclusie: zelfs als niemand je blog lijkt te lezen, zijn dit genoeg argumenten om toch te gaan bloggen…
Geef een reactie