
Iedere website heeft een ‘404 pagina’.
Je weet het misschien niet, want je hebt hem zelf niet aangemaakt.
Maar hij zit standaard in je theme.
En verschijnt vaker dan je denkt.
De 404 pagina (ook wel Error-pagina genoemd) wordt getoond wanneer de pagina die een bezoeker wil zien niet meer bestaat.
De reden kan zijn dat een aangeklikte link niet meer klopt (‘gebroken links’, kijk hier hoe je ze opspoort)
Of wanneer de URL verkeerd werd ingetikt.
Probeer het maar eens op je eigen website: tik wat onzintekens na de slash achter je domeinnaam.
Afhankelijk van je theme zie je zoiets als dit:

Of dit, als je theme vertaald is:

Of met een zoekbalk erbij. Dat is al ietsiepietsie beter.
Die vertaling kun je meestal niet veranderen:

Geef je bezoeker duidelijkheid hoe hij verder kan.
Een effectieve 404 pagina helpt je bezoeker weer op weg
In 3 stappen:
1. maak een nieuwe, informatieve pagina aan
2. zorg ervoor dat deze pagina wordt getoond ipv de standaard 404 pagina
3. zet er ook een zoekbalk bij. Op een smartphone is een zoekbalk vaak niet direct in beeld.
Gebruikt jouw site een Genesis childtheme (dat zie je als in je linkerkolom een knop Genesis staat)?
Lees dan hier hoe je mooi en makkelijk een Genesis 404 pagina maakt.
1. Maak een nieuwe, informatieve pagina aan
TIP: Vermeld hier je gratis weggever, met inschrijfformulier.
Wat heel goed werkt om e-mail adressen te verzamelen: bied een gratis download aan.
Of geef een kortingscode weg, en promoot op die manier meteen één van je betaalde producten.
Ben je creatief: maak er iets leuks van.
Kijk even hier hoe ik het heb aangepakt.
Maar het belangrijkste blijft: help je bezoeker weer op weg. zodat hij niet vertrekt naar een andere website.
2. Toon jouw pagina in plaats van de standaard 404 pagina
Hiervoor installeer je de plugin ‘404 to 301‘.
Settings:
- Redirect type: ‘301 Redirect (SEO)’
- Redirect to: ‘Existing Page’ of ‘Custom URL’, in beide gevallen wijs je jouw 404 pagina aan.
- Log 404 Errors: ‘Disable Error Logs’ – de plugin Redirection toont deze ook (die had je natuurlijk al geïnstalleerd; lees hierover in dit blog). Heb je de Redirection plugin niet, installeer ‘m dan of kies hier ‘Enable’.
- Enable/Disable Logging: ik kies ‘Enable’, om te zien hoevaak er op de 404 pagina wordt gestuit.
- Email notifications: ik wil het voorlopig even zien in de mail. Dat zet ik over een dag of wat wel uit, er komen best veel mails binnen. Oa. van spambots die willen kijken of er zwakke scripts staan via welke ze zouden kunnen inbreken op de website.
Maar vooral om even in de gaten te houden welke pagina’s niet meer gevonden worden. Deze pagina’s kan ik vervolgens opgeven bij de plugin Redirection met gewenste doorstuur-URL.
3. Een zoekbalk erbij is handig
Gebruik hiervoor het Gutenberg block ‘Search’ of ‘Zoek’.
Voordeel van deze oplossing:
- Minder 404 pagina’s = minder doodlopende wegen = goed voor je SEO.
Nadeel:
- de foute URL wordt niet getoond, je kunt je bezoeker niet laten controleren wat er precies verkeerd aan was.
Hoe voorkom je dat de 404 pagina verschijnt?
Check regelmatig je website op gebroken links.
In Google Analytics kun je zien vanaf welke externe link mensen op je site zijn gekomen.
Vraag de website-eigenaar om de link aan te passen.
RT @WebsiteCoachRdW: Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg? https://t.co/CSHnRnDkgD
Een #404-pagina, heb jij die? Tips van @WebsiteCoachRdW | https://t.co/7D6LpyqVly https://t.co/RoXxIHAXT0