Betere URL’s in je artikel voor betere vindbaarheid
Een URL biedt je kansen om steekwoorden op te geven:
• in Afbeeldingen:
Jij denkt misschien dat er een afbeelding in je artikel staat, maar in feite staat daar de URL van die afbeelding.
Klik maar eens met de rechtermuisknop op een afbeelding en open het in een nieuw venster.
Je ziet de URL bovenin je browseradresbalk.
De URL staat in de code.
Je browser leest hier waar hij de afbeelding moet ophalen om deze te kunnen tonen op het scherm.
Klik maar eens rechtsboven je teksteditor op de HTML-tab: geen afbeelding te zien:
Google slaat deze code op in haar index.
Zorg dus dat je steekwoorden in de URL’s van de afbeeldingen voorkomen.
Geef ook altijd een Alt-tekst op.
Deze tekst wordt voorgelezen aan blinden en slechtzienden.
Omdat Google deze tekst ook indexeert, heb je een extra mogelijkheid om steekwoorden op te geven.
Lees meer over nog slimmer gebruikmaken van de Alternatieve tekst.
• in Linkjes:
Hetzelfde geldt voor linkjes: hoe meer informatie je aan de link meegeeft, hoe duidelijker je bent voor Google en voor je bezoekers, hoe beter je positie in de zoekresultaten.
Met alleen Klik hier als ankertekst (ankertekst = de woorden waar de link onder staat) laat je een kans liggen om je steekwoorden op te geven en dus beter gevonden te worden.
In plaats van Klik hier voor meer WordPress-tips maak je een link van: Meer WordPress-tips.
Of in plaats van Download schrijf je beter: Download het WordPress-tips ebook.
In WordPress kun je een beschrijving toevoegen in het link-venster, onder de URL. Deze beschrijving wordt getoond zodra de bezoeker de muis over de link beweegt, waardoor hij een indruk krijgt wat hij zal vinden als hij op de link klikt.
Vergeet niet ‘Open in een nieuw venster’ aan te vinken als je linkt naar een andere website, anders raak je je bezoeker kwijt.