Email funnel maken

Eerlijk gezegd herinner ik me niet meer goed, hoelang ik bezig was om uit te zoeken hoe ik zelf een converterende email funnel kon maken, vóórdat ik er hulp bij ging zoeken. Eigenwijs? Ja. Maar dat was dus niet zo slim…
De logica was me duidelijk: een lezer interesseren voor je e-book of andere gratis weggever, vervolgens komt-ie na inschrijven in je email programma, en dan mag je ‘m gaan mailen zodat hij op een gegeven moment ook iets van je gaat kopen – dat hoop je dan hè (het werkt overigens wel hoor, maar ik wilde er méér uit kunnen halen 😉
Een tijdlang heb ik MailChimp gebruikt om tips en nieuwsbrieven te versturen. Ging prima hoor, ik kon ook redelijk snel uit de voeten met hun tags en groepen. Maar er waren wat nadelen aan vond ik. Welke overigens niet voor jou hoeven te gelden, kijk wat je zelf belangrijk vindt.
Bijvoorbeeld: staat 1 persoon op meerdere lijsten dan telt die ene persoon ook voor meerdere personen waardoor je sneller aan het maximum aantal inschrijvers komt.
En bij uitschrijven van een bepaalde lijst kon het voorkomen dat die persoon toch nog mails kreeg (bv. door ‘uitschrijven voor alle lijsten’ over het hoofd gezien te hebben, of niet wetende welke lijst te willen houden ofzo – ik weet het niet) dan kreeg ik weleens lichtelijk chagrijnige mailtjes. Niet zo bedoeld van die persoon denk ik; maar ik vond het niet fijn dat ik toch iemand had lastiggevallen met mijn mails.
Voor een funnel – ‘automation’ genoemd – bv. een weggever in meerdere delen (aanrader! Zo bouw je sneller aan je Know-Like-Trust), moet je een betaald account nemen.
Daarom ben ik overgestapt naar ActiveCampaign (de NL versie heet MailBlue) waar elke inschrijver telt voor één persoon, ook al staat hij op meerdere lijsten. Je ziet in 1 venster waar elke inschrijver zich voor heeft ingeschreven, ook welke interesses hij heeft waardoor je gerichter kunt mailen; of nalaten te mailen wanneer hij een onderwerp niet interessant vindt. Ook zie je op welke plaats hij zich bevindt in elke funnel.
(Het kan zijn dat dezelfde opties inmiddels ook in MailChimp zitten; na mijn overstap heb ik me daar niet meer in verdiept.)
Toch had ik het idee dat je nog veel meer mee uit een emailfunnel / salesfunnel kon halen.
Het abonnement op ActiveCampaign is niet gratis, dus ik wilde dat op zijn minst al kunnen terugverdienen. En daarbovenop natuurlijk klanten werven voor mijn diensten.
Na veel gezoek en eindeloos gepuzzel kwam ik bij de E-mail funnel kit van ErnstJan Buijs van ProWinst.
Dat had ik veel eerder moeten doen… dat had me mega veel tijd bespaard… !!
Niet alleen de weggever-funnel zit vol met handigheidjes:
- zo kan inschrijver zelf bepalen of hij de volgende mail direct wil ontvangen, zonder daar een dag of meer op te hoeven wachten.
- Iemand die niet bevestigt (en spamrobots) wordt automatisch uit de funnel verwijderd, heel handig.
- Klikt je lezer op een link in de mail dan kun je specifieke vervolgmails laten versturen, of een nieuwe funnel starten.
Ook legt hij uit waaròm het werkt zoals het werkt, zodat je het ook begrijpt.
Een Email funnel heeft daarna geen enkel geheim meer voor je.
In de kit worden alle stappen voorgedaan, je hoeft ze simpelweg maar na te doen.
Alle templates die je nodig hebt zitten in de kit:
- templates voor de funnel (automations) in ActiveCampaign/MailBlue
- templates voor de funnel/sales pagina’s.
- voorbeelden van de mails die ErnstJan zelf verstuurt. Natuurlijk moet je zelf je eigen inhoud schrijven, maar de voorbeelden geven een goed houvast.
Overzichtelijke trainingswebsite – net als de uitleg.
Next-Level Nieuwsbrieven: je krijgt uitleg van de concepten er achter, en alle stappen om ze uit te voeren worden voorgedaan.
Warme leads door persoonlijke interactie
Interactie is ‘key’ om van lezers ook potentiële klanten te maken. Je krijgt voorbeelden die ErnstJan zelf gebruikt voor het schrijven van mailtjes, en de meest natuurlijke volgorde in de funnel. Waardoor je de aandacht blijft vasthouden.
Bijvoorbeeld jij stelt in een nieuwsbrief een vraag ‘wil je … ontvangen? Stuur een reply op dan op deze mail en dat stuur ik het naar je toe”.
Lezers die echt geïnteresseerd zijn zullen reageren (soms mailen ze ook persoonlijke verhalen, hiermee heb je een supergoede aanhaker om persoonlijk contact op te bouwen.) ActiveCampaign registreert de reply-actie van de lezer, waarop er een automatische mail wordt toegestuurd. In deze automatische mail staat de link naar de pre-sales pagina die daarvoor gemaakt is (pagina-template is aanwezig in de kit). Op deze pre-sales pagina kan de lezer bv. de beloofde video bekijken, en zich aanmelden voor een hoger geprijsd aanbod, of een gesprek met jou inplannen – of aanmelden voor een webinar, als het een webinarfunnel is. Whatever actie jij wil, afhankelijk van de funnel waar de pagina bij hoort.
Kortom: door niet rechtstreeks zo’n link te mailen bereik je precies die mensen die echt geïnteresseerd zijn. Dàt zijn nog es Warme Leads!
Makkelijk het overzicht houden
Ook heeeel fijn vind ik de bijgeleverde spreadsheet waarmee ik het overzicht houd van alle gedane stappen, en van alle gebruikte tag codes inclusief toelichting waar ze voor dienen, zoals: naar welke pagina’s bezoekers worden doorgestuurd (zo zie je ook of er nog pagina’s inhoudelijk bijgewerkt moeten worden), etc.
Dat spreadsheet bleek ook broodnodig toen ik daarna meerdere funnels ging maken.
Aan de hand van links waar een inschrijver op geklikt heeft zie ik waar hij interesse in heeft. Door het klikken krijgt hij een specifieke tag. Daarop kan ik later automatisch een aparte mail laten versturen (of zelfs een nieuwe funnel op laten starten).
Als er een aankoop is gedaan, wordt er na een week of wat een mail verstuurd met de vraag: hoe het is bevallen, en zijn er misschien nog vragen waar ik bij zou kunnen helpen? Bij antwoord heb je een persoonlijk contactmoment, altijd heel belangrijk, en ik vind tweerichtingsverkeer ook veel fijner.
Ook kan ik meteen vragen of ik hun positieve ervaring als review/testimonial mag plaatsen.
Je kunt dus meerdere efficiënte funnels maken, zonder het overzicht te verliezen.
Heel blij mee! Echt wel een aanrader, deze E-mail Funnel Kit van ErnstJan Buijs.
NB: Voor de funnelpagina’s gebruikt ErnstJan de pluginset van Thrive Themes, waarmee je snel en handig goede salespagina’s maakt. Je hoeft dan zelfs de salespagina’s uit de Email Funnel Kit niet na te bouwen: je kunt de pagina’s eenvoudig importeren!
Deze pluginset had ik zelf al ooit eerder gekocht, omdat deze zijn ontwikkeld door marketingexperts. Dus vooral op marketing gericht en niet alleen om mooie pagina’s mee te maken.
Maar je kunt uiteraard ook salespagina’s bouwen zonder deze plugin, gebruik gewoon de voorbeelden van ErnstJan voor de opbouw ervan.
Wil je zelf ook snel een effectieve Email funnel maken? Lees hier meer over de E-mail Funnel Kit.