Home Blog Algemeen “‘Gratis gesprek’ aanbieden?? Je bent toch wat waard?!? Grrrrr…”

“‘Gratis gesprek’ aanbieden?? Je bent toch wat waard?!? Grrrrr…”

Een Gratis Gesprek doe je natuurlijk niet zomaar. Je tijd is kostbaar en je expertise is zeer zeker wat waard.
Een Gratis gesprek is onderdeel van een strategie. Zonder strategie is een gratis gesprek verloren tijd en energie.

Die strategie, daar mag je best transparant over zijn.
Deel daarom aan het begin van het gratis gesprek gerust mee dat je, naast dat je tips geeft, kijkt of je een aanbod hebt dat aansluit op alle vragen en wensen van je gesprekspartner.

De knop ‘Boek een gratis gesprek‘ kan rechtstreeks linken naar je online agenda waar mensen direct een afspraak kunnen inboeken.

Maar jouw tijd is kostbaar

Het beste is om zo’n knop ‘Boek een Gratis gesprek’ te laten linken naar een aparte pagina.

Op deze pagina ‘Gratis Gesprek’ (geef het gesprek een pakkendere naam) beschrijf je de huidige situatie van jouw ideale klant, met zijn vragen en problemen.

Beschrijf die situatie, vragen en problemen zo specifiek mogelijk. Niet te vaag of te algemeen.
Iets als “je hebt te weinig zelfvertrouwen” is erg vaag. Want hoe uit zich dat dan, wanneer iemand te weinig zelfvertrouwen heeft? Beschrijf dat.
Hoe voelt iemand zich wanneer hij méér zelfvertrouwen heeft? Wat gaat er dan beter? Beschrijf dat.

Maak het zo helder mogelijk voor wie jouw aanbod bedoeld is. In welke situatie bevindt hij zich? Voor welke uitdagingen staat hij? Welke toekomstwensen heeft hij?

Bijvoorbeeld bij ‘het zoeken naar een nieuwe baan’: dat maakt het specifiek.

Gebruik het TaxiTrucje om snel te bepalen met welke tekst je direct de aandacht grijpt. Want je bezoeker vertrekt anders binnen 3-4 seconden naar een andere website.

Hoe meer jouw potentiële klant zich herkent in de beschrijving, hoe eerder hij bereid is om jouw aanbod af te nemen – zelfs al is het ‘hoog geprijsd’.

Je Gratis Gesprek verloopt makkelijker als je sneller tot de essentie komt. Je gesprekspartner hoeft niet eerst af te tasten of hij bij jou aan het juiste adres is.
En met jouw specifieke tips en adviezen bouw jij sneller meer vertrouwen op bij je gesprekspartner.

Onderaan de pagina plaats je het aanvraagformulier voor het gratis gesprek.
Laat geïnteresseerden een aantal vragen beantwoorden, zodat jij zelf kunt bepalen wie voor jou een interessante prospect is. Aan hen email je de link naar je online agenda.

(Om snel vragenformulieren te maken gebruik ik GravityForms *)

Je hebt maar beperkt tijd voor deze gesprekken. Mensen die niet bij jou passen verwijs je door naar concullega’s.

Wat zijn de voordelen van een Gratis gesprek, voor jou?

  • Naast kennismaken, connectie maken en kijken of je een klik hebt, ervaart je gesprekspartner jou als deskundig expert omdat je passende tips geeft en waarde deelt.
  • De verhalen en bewoordingen van je gesprekspartner kun je ook gebruiken in blogs en je email nieuwsbrief (zonder namen te noemen). Je verhoogt de vindbaarheid van je website, je SEO.
    Want die ene gesprekspartner is vast niet de enige die in deze woorden praat over zijn situatie, zijn problemen en wensen.
    En jij leert de taal van je potentiële klanten.
  • Je hebt er een ambassadeur bij die jou kan aanbevelen in zijn netwerk.
    Vergeet niet te vragen om een testimonial.
  • Tijdens het gesprek noteer jij hoe hij zijn problemen en wensen formuleert in – let op – precies zijn eigen woorden. Die eigen woorden herhaal je precies zo wanneer je aan het eind je aanbod doet. Zo doe je altijd een aantrekkelijk aanbod. Maar zodra jij je eigen woorden gebruikt ga je uit contact, en dan mis je de boot.
  • Noteer ook de tips die je hebt gegeven.

Niet iedereen zal meteen klant worden

Maar je hebt nu wel connectie gemaakt, adviezen gegeven; je hebt er een warme lead bij gekregen.

Noteer in je agenda dat je na zo’n drie maanden weer contact opneemt, om te vragen hoe het gaat, en of het gelukt is alle tips toe te passen.

Je potentiële klant heeft misschien niks met jouw tips en adviezen gedaan. En voelt dat een stok achter de deur van pas kan komen.
Of hij is er juist wèl mee aan de slag gegaan en er daadwerkelijk verder mee gekomen. Maar elke nieuwe stap levert nieuwe vragen op, waardoor je je aanbod opnieuw onder de aandacht kunt brengen.

Voorkom “Doei en bedankt he”

Sommige mensen zijn alleen maar op zoek naar gratis advies.
Hoe blijf je uit de valkuil van méér gratis advies geven aan dezelfde prospect? Als ze vragen “Heb je nog een paar tips waar ik alvast mee verder kan?” Of als ze zeggen “Dankjewel, ik kan hiermee weer verder! Doei!”

Hoe leid je iemand zachtjes naar je aanbod?

In de praktijk blijkt dat na elk opgelost probleem, er een volgende fase volgt met nieuwe vragen.
Steeds zelf het wiel uitvinden, zelf op zoek gaan naar de talloze tips op internet, kost megaveel tijd.

Als iemand vragen aan jou stelt geeft hij eigenlijk aan dat hij klaar is voor de antwoorden. Je kunt wel weer tips gaan geven maar zo blijf je gratis werken. Beter is te benoemen dat de antwoorden die hij zoekt, krijgt in jouw aanbod dat precies aansluit op zijn specifieke wensen, problemen en vragen.
Benoem de voordelen:

  • scheelt hem heel veel uitzoektijd
  • bovendien krijgt je prospect snellere en veel betere resultaten (herhaal wat hij zelf al aangaf te willen bereiken).

Geef ruimte voor de nieuwe vragen.
Noteer ze.
Herhaal ze in dezelfde woorden wanneer je jouw aanbod benoemt.
Geef aan dat alle antwoorden en volgende stappen besloten liggen in jouw aanbod.

Wie weet is je prospect er nu wèl klaar voor.
Hij kent en vertrouwt je immers al.

Samengevat:

Waarom een Gratis Gesprek

  • Kennismaken
  • Connectie maken met je potentiële klant: ‘Hebben we een klik?’
  • Waarde delen
  • Ambassadeurs (kan jou aanbevelen in zijn netwerk, en op Social Media)
  • Testimonials krijgen
  • Blog inspiratie!
  • De taal van de klant leren, en toepassen
  • Je website wordt beter vindbaar
  • Jij bouwt vertrouwen op als expert
  • Passend aanbod doen
  • Leads ‘warm’ maken
  • Follow-up na drie maanden: hiermee hou je je contact warm en kun je nogmaals je aanbod doen. De kans is groot dat iemand – die jij ook al kent – alsnog klant wordt. Dit is ook voor jou minder werk dan ‘koud’ op zoek gaan naar nieuwe klanten.