Overtuigende homepage banner
In de banners kwam naar voor:
- methode die wordt gebruikt, of
- gestelde diagnose die wordt aangepakt, of
- herkenbare dagelijkse frustratie(s) en het resultaat dat iemand heeft bereikt na afloop
Van de 40 personen kiezen
- 33 personen voor nummer 3 als meest overtuigende homepage banner. Dat is maar liefst 82,5%
- 5 personen prefereren banner 2, dat is 12,5%
- 2 personen kiezen voor banner 1, dat is 5%.
(Iemand reageerde: “Boek een gratis afspraak: dat is iets wat je beter niet kunt doen! Je bent toch wat waard?!” Toch zijn gratis gesprekken een hele slimme strategie.)
Dank voor de suggesties over de vormgeving! Die kon inderdaad beter 😉
Ik had dit wat snel in elkaar gezet & vooral de focus gelegd op de tekst.
Banner 1: 5%.
Geen overtuigende homepage banner
Over het algemeen zijn de reacties:
’spreekt niet aan’, ’warrig, loze termen, teveel vaktaal, geen idee wat het is dus geen behoefte om te klikken’.
Iemand vind het zelfs naar phishing klinken, vertrouwt het dus totaal niet.
Eén van de twee kiezers geeft banner 1 als voorkeur aan vanwege ‘de korte tekst en dan verder kijken HPT is’.
Maar het gros voelt zich niet aangesproken.
“Bij 1 wordt ervan uit gegaan dat degene met klachten op de hoogte is van HPT en mogelijke blokkades als oorzaak.”
Is jouw doelgroep zich (nog) niet van bewust van blokkades, dan zullen ze hier never-nooit op klikken.
Wat opvalt is dat bijna niemand vraagt ‘Wat is HPT?’.
Met andere woorden: de naam van je methode is NIET interessant.
HTP is overigens een term die ikzelf verzonnen had – de HopPaTee methode 😉 later ging ik googlen en blijkt het inderdaad al te bestaan, oeps… maar goed, ik wilde aantonen dat het weinig zin heeft om titels van toegepaste methodes te noemen.
Conclusie Banner 1: niet geschikt voor je homepage.
- Zo’n tekst zou je wel kunnen gebruiken op een salespage, Salespages zijn geschikt voor mensen die al bewust zijn van het ware probleem en daarom dichter bij de beslissing zijn om jou in te huren.
Benoem op je homepage eerder hoe ‘blokkades’ zich manifesteren in het dagelijks leven. - Vermijd algemene vaagheden: “Kom in je kracht’ is zo’n dooddoener en in onze sector een manier om iemand lekker met zijn probleem te laten zitten”.
Benoem op je homepage wat ‘in je kracht’ daadwerkelijk betekent, nadat klanten jouw dienst of product hebben afgenomen. Hoe ziet dat eruit, hoe voelt dat?
Banner 2: 12,5%
Spreekt bij ietsje meer mensen al iets meer aan, maar zegt veel mensen toch te weinig om er daadwerkelijk op te klikken.
‘Lijkt teveel op een protocol’,
‘het zoveelste manual voor al uw problemen’.
Zou wel kunnen aanspreken bij mensen met een latente angst voor burn-out. Maar diegenen die dat niet aan zichzelf willen toegeven gaan hier niet op klikken.
Eén persoon koos voor deze optie omdat deze in haar ogen meer ruimte gaf om een hulpvraag te kunnen stellen en maatwerk hulp te krijgen.
Conclusie bij banner 2: niet geschikt voor je homepage.
Diagnoses spreken niet aan zolang mensen niet de link leggen met hun eigen realiteit.
Als je doelgroep iets niet herkent bij zichzelf (of niet WIL weten) is er weinig noodzaak om er iets aan te doen.
Dus ook hier ervaren mensen weinig tot geen noodzaak om contact met jou op te nemen. Zelfs al is het gratis.
Kortom: ook dit is geen overtuigende homepage banner.
Jammer van al die bezoekers die direct naar een andere website klikken.
Banner 3:
82,5% vindt dit een overtuigende homepage banner
We have a winner:
‘Spreekt direct aan’, ‘dit gaat over mij’, ‘spreekt emoties aan’, ‘legt de pijn bloot’, ‘toegankelijk’, ‘laagdrempelig’, ‘duidelijke vraagstelling/klacht’, ‘geeft meer uitleg’, ‘geeft het meeste de richting naar wat je kan verwachten’.
Sommigen vinden ‘Ben je het zat’ wat negatief klinken, zij prefereren een positievere zin.
Ook zou de tekst korter mogen. De tweede alinea zou daarom beter direct onder deze banner kunnen staan.
Conclusie bij Banner 3:
wanneer mensen direct de link met zichzelf kunnen leggen, door herkenbare situaties te noemen, komt zo’n tekst veel krachtiger binnen.