Wat is een URL?
Ieder artikel, iedere afbeelding, filmpje enzovoort heeft een eigen uniek adres. Klik maar eens op een plaatje met de rechtermuisknop en open het in een nieuw venster. Je ziet de URL bovenin je browser, deze begint altijd met https://
Google vreet URL’s!
Google slaat alle URLs op in haar index en matched de meegestuurde informatie met door zoekers ingetikte zoekwoorden.
Het internet is één groot web van verbindingen, met knooppunten.
Die knooppunten zijn de linkjes. De linkjes worden aangeduid in URL’s, daarom krijgen deze meer waarde binnen Google’s index.
Hoe meer onderlinge verbindingen er zijn, hoe beter de bereikbaarheid van alle onderdelen. Zowel binnen als buiten je website.
Met andere woorden: hoe meer informatie jij meegeeft om te indexeren, hoe groter de kans dat Google jouw website aan de zoeker voorstelt. De belangrijkste informatie haalt Google voor het grootste deel uit de titel van je artikel, de subtitels, zoekwoorden die je opgeeft. Ook uit de URL’s binnen je artikel.
En al helemaal als anderen naar jouw artikel gaan teruglinken, omdat je waardevolle informatie geeft.
Wat is een URL?
Een uniek knooppunt in een website.
Hoe meer knooppunten, hoe meer verbindingen.
Bezoekers blijven langer omdat ze makkelijker navigeren.
Hoe zet je meer URL’s in je artikel?
Eenvoudig:
- door linkjes op te nemen naar andere relevante artikelen of websites (ja, Google leest je hele artikel!).
Link vooral ook naar andere artikelen binnen je eigen website!
Je maakt daarmee je site makkelijk indexeerbaar voor Google, daarnaast attendeer je bezoekers op informatie die aansluit bij wat ze al aan het lezen zijn.
Maak linkjes van je tekst: gebruik steekwoorden als linktekst (zoals ik hier doe, dus niet Klik hier).
Bezoekers blijven langer op je site. Google heeft als visie: hoe langer mensen op je site blijven, hoe interessanter blijkbaar je website is, dus hoe groter de kans dat je site hoger geplaatst wordt in de zoekresultaten. - door afbeeldingen goed te benoemen.
Iedere afbeelding krijgt namelijk z’n eigen unieke URL.
Veel mensen laten hier een kans liggen! (ja ook ik vergeet het ook nog wel eens…).
Afbeeldingen optimaliseren: Hoe doe je dat?