Succes met je Site

voor coaches • trainers • consultants

  • Gratis
  • Aanbod
    • Cursus Website Bouwen met Persoonlijke Begeleiding
  • Over
    • Over Riet
    • Wat zeggen anderen
    • Portfolio
  • Contact
  • Blog

17 november 2010 door Riet Reageer

Crowdfunding: het publiek als financier

Voor ZZP’ers is het van cruciaal belang om hun doelgroep te kennen en centraal te stellen, maar voor beeldend kunstenaars gaat dit niet op.

Hoe kunnen zij internetmarketing en social media slim toepassen om geld te genereren voor hun projecten?

Om ook deze bezoekers interessante informatie te kunnen geven kwam ik bij een artikel van Erwin Blom over het fenomeen Crowdfunding: “Kunst en crowdfunding leven op gespannen voet”.
(Update: Het artikel is inmiddels offline helaas).

Hieronder stukjes uit dit artikel:

Ik zat ooit in de trein met een Nederlands artiest van enige naam. Hij vroeg zich af hoe het kwam dat zijn werk op YouTube zo slecht bekeken werd. De aantallen views vielen hem zwaar tegen. “Maar wat heb je gedaan om het een succes te maken”, was mijn vraag. ‘Ik heb ze gepubliceerd’, was zijn antwoord.

(…) Als je wilt dat je werk op internet gaat leven moet je werk niet alleen goed zijn, maar moet je ook zelf actief worden op de sociale netwerken die er toe doen. Moet je je in het gesprek mengen, voor toegevoegde waarde zorgen. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar dit is de regel.

“Daar heb ik helemaal geen zin in”, zei de artiest. “Ik ben kunstenaar, ik creëer.”

Dat mag natuurlijk. Het is een keuze. Maar de kunstenaar of artiest die in deze tijd succes wil hebben, doet zichzelf tekort als hij de kracht van de moderne media niet benut. En de band met zijn publiek niet nauw aanhaalt. Zeker als hij wil dat zijn publiek als financier voor werk gaat optreden, wat steeds vaker onder de noemer van ‘crowdfunding’ gebeurt.

(…) Crowdfunding kan een succes worden als de kunstenaar het gesprek wil aangaan en zijn publiek wil betrekken. Maar veel kunstenaars hebben nog de houding die kunstenaars altijd gehad hebben. Ze werken in de eerste plaats voor zichzelf en vinden dat de kunst vervolgens zijn weg zelf maar moet vinden (al dan niet door een marketingmachine geholpen). Er is afstand tussen schepper en publiek. Als kunstenaars willen profiteren van crowdfunding, moeten ze een andere rol aannemen. Dan moeten ze die afstand verkleinen.

Leestip: De eerste weken van crowdfunding platform Voordekunst.nl: Voordekunst.nl is een initiatief van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), een gemeentelijk subsidiefonds waar kunstenaars en kunstinstellingen een bijdrage kunnen vragen voor kunstprojecten.

Investeer tijd in een goed profiel op Linkedin, facebook, ga twitteren: het zijn mogelijkheden om een publiek aan je te binden.
Maak jezelf bekend en leer anderen kennen.
Deel je passie.

Gebruik de mogelijkheden van social media, verwijs naar je website/weblog.
Laat mensen meekijken in je keuken, of zelfs meedenken over je project (uiteindelijk ben jij toch degene die de beslissingen neemt). Maak ze deelgenoot van je overwegingen, geef ze het gevoel dat ze kunnen meebeleven, van begin tot eind, het gevoel krijgen dat het ook iets ‘van hun’ is. Dan zijn mensen eerder geneigd om een deel van de kosten mee te dragen.

Er zijn nog veel meer artikelen te vinden die dieper op het onderwerp ingaan.

Ben je beeldend kunstenaar en ondernemer dan is het zeker de moeite waard om te onderzoeken hoe ook jij Social Media kunt inzetten om geld te genereren voor je project(en).

Lees zeker ook het uitgebreide artikel van Gijsbert Koren ‘Crowdfunding, kans voor de creatieve industrie?“

Uit de nieuwsbrief van Creatief Zuid, juli 2011:
“Microsponsoring als manier om je eigen creatieve project te financieren:
door je idee om te zetten in een projectbeschrijving kun je mensen binnen en buiten je netwerk vragen geld te doneren.

Als tegenprestatie bedenk je een (ludieke) beloning voor de gulle gevers die je hen na afloop van het project doet toekomen.
Laagdrempelig, eenvoudig, overzichtelijk en je bent zelf medeverantwoordelijk voor een geslaagde financiering.”

Trek supersnel de aandacht en maak klanten van je bezoekers:
met overtuigende teksten door het simpele TaxiTrucje. 
Uitleg vind je in de minitraining ‘SUCCES met je Site’.
Gratis! Zodat jij ook snel meer klanten krijgt.

Lees meer

  • 7 simpele tips die je website sneller maken (zodat bezoekers niet afhaken)7 simpele tips die je website sneller maken (zodat bezoekers niet afhaken)
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safeHoe maak je een email link in WordPress, spam-safe
  • Veilig betalen: iDeal of PayPal?Veilig betalen: iDeal of PayPal?
  • De ‘Lees Meer’-link zegt eigenlijk niksDe ‘Lees Meer’-link zegt eigenlijk niks
  • De ‘Big Why’: oude wijn in nieuwe zakken?De ‘Big Why’: oude wijn in nieuwe zakken?
  • Omzeil je blind spot en krijg zo de leukste klantenOmzeil je blind spot en krijg zo de leukste klanten

Categorie: Beeldend kunstenaars

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wil je een goede start maken met je eigen website?
Of de basis nog eens goed onder de loep nemen?
Vraag dan de gratis minitraining
SUCCES met je site
aan.

(Bevat het simpele TaxiTrucje om snel de aandacht van je bezoeker te pakken.)

Ik help jou, Zelfstandig Professional, aan een website
- die je zelf kunt beheren,
- zonder veel technisch gedoe
- in een klantwervende opzet
- die goed gevonden wordt
- die leesbaar blijft op smartphones en tablets
- en de bezoeker leidt naar de door jou gewenste actie.

Riet de Wit - WebsiteCoachPersoonlijke aandacht en geduld, integriteit en kwaliteit, daar sta ik voor.
Wie ben ik?

Testimonials

Ik hou Riets blog altijd goed in de gaten, want ze geeft super handige Wordpress-tips. En ze schrijft ze ook nog zo lekker op ;-)
Kitty Kilian

"Ik kon alleen Googelen en e-mailen.
De workshop ‘Website in 1 dag’ was een grote stap vooruit voor mij. Het eigen beheer van mijn website geeft een heel vrij gevoel. Je bent onafhankelijk en kunt nieuwe ideeën direct zelf op je website zetten."

Ellen-Petra Olde Damink

“Dankzij de tips uit de websitescan had ik in 2 dagen meer bezoekers dan voorheen in 2 weken!"
Jeannette van Gelder

"Every question I have Riet answers with patience, till I really understand and feel happy."
Robijn Tilanus, improvisatiecoach
(Meer testimonials)

Meest gelezen:

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Online training maken: met LearnDash
  • Foto verkleinen: werkt in je voordeel
  • Eenvoudig tekst toevoegen over een foto
  • Welk lettertype is dat?
  • Linken naar een plek binnen een pagina: met anchorlinks
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe

WordPress

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Stop Spam met Honeypot for ContactForm 7
  • Kies voor betrouwbare WordPress hosting
  • Logo maken voor je website: wel of niet nodig?
LEES MEER

Gevonden worden

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Genesis 404 pagina
LEES MEER

Bloggen

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Overzicht in je website met Categorieën
  • Meer bezoekers? Gebruik Power Words in je blogtitel
  • Overtuig je lezer: in 4 stappen
  • Moestuintje of Blog?
LEES MEER

Slimmer klanten werven

  • “Heb jij de oplossing voor mijn probleem?
  • Ontdek jouw ideale klant in 10 minuten
  • Je aanbod Magnetisch maken
  • Messcherpe Teksten en Magnetische Titels
  • Pakkende titel maken, om supergemotiveerde klanten te krijgen
LEES MEER

Handige tools

  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Eenvoudig contactformulier op je wordpress website
  • Hoe Magie werkt. Ook voor jou. En niet moeilijk.
  • MailChimp: laatste nieuwsbrief sturen aan nieuwe inschrijvers?
  • Welk lettertype is het?
LEES MEER

Snelle uitleg over:

Klanten werven | SEO |
WordPress | Websitebouw

Connecten?

linkedintwitterfacebook

Privacy verklaring
Algemene info WebsiteCoach
Genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% BTW.

Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Log in

Ook deze website gebruikt cookies: om de website goed te laten werken, en anoniem het gebruik van de website te analyseren.
En cookies waardoor jij feedback kunt geven of berichten kunt delen op social media.
OkNeeInfo
Mijn cookie instellingenherzien