Succes met je Site

voor coaches • trainers • consultants

  • Gratis
    • 7 Succes Stappen in je mailbox
    • Gratis KLIKgesprek
  • Aanbod
    • Klantwervende website
    • ContentSessie
    • LearnDash + iDEAL
  • Over
    • Over Riet
    • Wat zeggen anderen
    • Portfolio
  • Contact
  • Blog

13 november 2010 door Riet 2 Reacties

Je doelgroep bepalen – welke hoort bij jou?

Je doelgroep, dat zijn mensen die het meest gebaat zijn bij jouw expertise, jouw dienst. En willen daar graag voor betalen.

Hoe kun je het beste je doelgroep bepalen?

Startpunt: Weet wat jouw expertise is.

Waar ben jij sterk in? Welke problemen kun jij oplossen?
Schrijf het desnoods op. Alleen voor jezelf!
Dit is het startpunt van jouw marketing.

Je hebt vast heel veel te vertellen over jouw dienst.
Maar potentiële klanten zijn helaas alleen geïnteresseerd in wat het hún oplevert.

Dus vanaf hier gaan we het van de andere kant bekijken:

Weet welke behoefte je daarmee vervult, welke problemen je oplost

Hier sluit je met je diensten, jouw aanbod op aan.
Waar liggen mensen van wakker? Wat zou hun leven aangenamer maken?
Ofwel: waarmee krijg jij hun aandacht?
Wat mensen aantrekt zijn vaak dingen die liggen op het gebied van tijd besparen, geld besparen, gezonder worden, relaties verbeteren.

Bijvoorbeeld: “ik ben goed in problemen oplossen tussen collega’s”: bespaart tijd op de werkvloer.

Of: “ik maak prachtige portretfoto’s van mensen die zelf vinden dat ze nooit mooi op een foto staan”: mensen mooi maken.

Als je weet wat jouw expertise is, welke problemen jij kunt oplossen, in welke behoeftes jij kunt voorzien, dan ga je kijken wie die mensen zijn die jij kunt helpen.

Weet voor wie je deze behoefte vervult

Een ideale klant is:

  • diegene voor wie jíj (expert)
  • zíjn probleem (probleem, dus)
  • op jóuw manier kunt oplossen (expertise)
  • waardoor zijn leven op een positieve manier verandert. (resultaat)

En die jou wil en kan betalen daarvoor natuurlijk…


Maak een plaatje, een profiel, van je ideale klant

Maak het zo gedetailleerd mogelijk.
Alsof je de liefde van je leven beschrijft, geef hem/haar zelfs een naam!
Gebruik kenmerken zoals

  • man/vrouw
  • leeftijd: jongeren, ouderen, kinderen (ouders aanspreken)
  • levenswijze (bv. alleen, of in relatie, met of zonder kinderen)
  • opleiding
  • inkomen
  • waar woont hij: stad/wijk, dorp, platteland
  • waar werkt hij
  • waar winkelt hij
  • hobby’s, interesses
  • wat voor type mens is het (rustig, sportief, …)

In al je teksten richt je je op deze fictieve persoon, dat helpt enorm bij het schrijven.

TIP: Leer jouw ideale klant kennen - binnen 10 minuten.

Jouw ideale klant maakt deel uit van een doelgroep.

Heb je een gunstige doelgroep dan zal deze

  • groot genoeg zijn (bv. makelaars) om je inkomen uit te halen.
  • begrijpen wat jouw dienst voor hun betekent. Formuleer je dienst kort en krachtig zodat je ‘m in één zin kunt zeggen.
  • zelf willen wat jij aanbiedt (het kan goed zijn dat jij jouw aanbod nodig acht voor hun -bijvoorbeeld dat ze iets zouden moeten leren- maar andersom niet!)
  • bereid zijn en in staat zijn om je te betalen voor jouw dienst.

Richt je je op particulieren of op bedrijven?

Maak voor ieder een profiel.
Bepaal, als je voor bedrijven werkt:

  • voor welke bedrijven wil ik werken
  • wil ik lokale, regionale, landelijk of internationale bedrijven als klant, waar zitten zij?
  • wat zijn hun belangrijkste bedrijfsprocessen en wat kan ik daar aan bijdragen?
  • wat is hun markt?
  • wie beslist over inkopen?

Spreek hun taal

Vaak ligt een doelgroep niet eens zo ver weg, meestal maak je er zelf deel van uit.
Mensen krijgen vertrouwen in jou als zij zien dat jij begrijpt waar zij mee zitten.
Zij zullen dan eerder overtuigd raken dat jij hun probleem kunt oplossen.

  • Spreek je hen aan met jij of U? Maak een keuze en hou dat consequent vol.
  • Laat zien dat jij hun probleem begrijpt en helpt: geef persoonlijke voorbeelden of testimonials van anderen die jij al hebt geholpen.

Je bent vast heel goed in meerdere dingen…

Maar voor je marketing, je gezicht naar de buitenwereld, kies je er 1 uit. Mensen kiezen liever voor een expert om er zekerder van te zijn dat die hun probleem oplost, dan voor iemand die overal een beetje vanaf weet.
Je aantrekkingskracht voor andere doelgroepen groeit evengoed omdat men eerder aan een expert vraagt of die hen ook zou kunnen helpen. Waardoor je dus evengoed je andere talenten kunt blijven inzetten.

Lees ook:
Waarom een doelgroep kiezen, dan sluit ik toch klanten uit?
Waar vind je je doelgroep?

Dit is één van de 7 stappen van de SUCCESformule.
Alle stappen in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.

Lees meer

  • Waarom een doelgroep kiezen, dan sluit ik toch klanten uit?Waarom een doelgroep kiezen, dan sluit ik toch klanten uit?
  • WordPress.COM of WordPress.ORG: wat is het verschil?WordPress.COM of WordPress.ORG: wat is het verschil?
  • Waarom Social Media?Waarom Social Media?
  • 3 manieren om ‘Gebroken links’ op te sporen3 manieren om ‘Gebroken links’ op te sporen
  • Hackers gaan niet met vakantieHackers gaan niet met vakantie
  • Strategische Website – ConsultStrategische Website – Consult

Categorie: Slimmer klanten werven Tags: doelgroep bepalen

Reacties

  1. @Josine8 zegt

    26 augustus 2014 om 21:43

    RT @WebsiteCoachRdW: Hoe bepaal je je doelgroep? – Blog http://t.co/YPQG8lGZBp

    Beantwoorden
  2. @CorrieHeslinga zegt

    15 oktober 2013 om 13:46

    RT @WebsiteCoachRdW: Hoe bepaal je je doelgroep? – Blog http://t.co/YPQG8lGZBp

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wil je een goede start maken met je eigen website?
Of de basis nog eens goed onder de loep nemen?
Vraag dan de gratis minitraining
SUCCES met je site
aan.

(Bevat het simpele TaxiTrucje om snel de aandacht van je bezoeker te pakken.)

Ik help jou, Zelfstandig Professional, aan een website
- die je zelf kunt beheren,
- zonder veel technisch gedoe
- in een klantwervende opzet
- die goed gevonden wordt
- die leesbaar blijft op smartphones en tablets
- en de bezoeker leidt naar de door jou gewenste actie.

Riet de Wit - WebsiteCoachPersoonlijke aandacht en geduld, integriteit en kwaliteit, daar sta ik voor.
Wie ben ik?

Testimonials

Ik hou Riets blog altijd goed in de gaten, want ze geeft super handige Wordpress-tips. En ze schrijft ze ook nog zo lekker op ;-)
Kitty Kilian

"Ik kon alleen Googelen en e-mailen.
De workshop ‘Website in 1 dag’ was een grote stap vooruit voor mij. Het eigen beheer van mijn website geeft een heel vrij gevoel. Je bent onafhankelijk en kunt nieuwe ideeën direct zelf op je website zetten."

Ellen-Petra Olde Damink

“Dankzij de tips uit de websitescan had ik in 2 dagen meer bezoekers dan voorheen in 2 weken!"
Jeannette van Gelder

"Every question I have Riet answers with patience, till I really understand and feel happy."
Robijn Tilanus, improvisatiecoach
(Meer testimonials)

Meest gelezen:

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Online training maken: met LearnDash
  • Foto verkleinen: werkt in je voordeel
  • Eenvoudig tekst toevoegen over een foto
  • Welk lettertype is dat?
  • Linken naar een plek binnen een pagina: met anchorlinks
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe

WordPress

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Stop Spam met Honeypot for ContactForm 7
  • Kies voor betrouwbare WordPress hosting
  • Logo maken voor je website: wel of niet nodig?
LEES MEER

Gevonden worden

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Genesis 404 pagina
LEES MEER

Bloggen

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Overzicht in je website met Categorieën
  • Meer bezoekers? Gebruik Power Words in je blogtitel
  • Overtuig je lezer: in 4 stappen
  • Moestuintje of Blog?
LEES MEER

Slimmer klanten werven

  • “Heb jij de oplossing voor mijn probleem?
  • Ontdek jouw ideale klant in 10 minuten
  • Je aanbod Magnetisch maken
  • Messcherpe Teksten en Magnetische Titels
  • Pakkende titel maken, om supergemotiveerde klanten te krijgen
LEES MEER

Handige tools

  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Eenvoudig contactformulier op je wordpress website
  • Hoe Magie werkt. Ook voor jou. En niet moeilijk.
  • MailChimp: laatste nieuwsbrief sturen aan nieuwe inschrijvers?
  • Welk lettertype is het?
LEES MEER

Snelle uitleg over:

Klanten werven | SEO |
WordPress | Websitebouw

Connecten?

linkedintwitterfacebook

Privacy verklaring
Algemene info WebsiteCoach
Genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% BTW.

Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Log in

Ook deze website gebruikt cookies: om de website goed te laten werken, en anoniem het gebruik van de website te analyseren.
En cookies waardoor jij feedback kunt geven of berichten kunt delen op social media.
OkNeeInfo
Mijn cookie instellingenherzien