Je doelgroep vinden kan een klus lijken.
Bepaal eerst wie je doelgroep is, en lees hier tips waar je je doelgroep kunt vinden.
Verzamel eerst informatie over je doelgroep:
- Welke tijdschriften lezen ze?
Elja Daae Marketingadvies schrijft daarover: “Media geven veel informatie over lezersprofielen om adverteerders binnen te halen. Op mediawebsites vind je veel informatie over segmenten (segmentatie=onderverdeling in doelgroepen) die wellicht ook voor jou interessant zijn.” Op deze pagina noemt zij bruikbare media-bronnen.
- Of vraag gewoon wat ze nodig hebben
Jaren geleden mocht ik via mijn werk een spiksplinternieuwe fiets kopen.
Geweldig! Ik had altijd op tweedehandsjes gereden.
Zo’n 1500 gulden mocht-ie kosten, destijds voor mij een ongekend bedrag.
Ik verzamelde folders, ging hier en daar eens kijken. Ik voelde me een kind in een speelgoedwinkel. Wàt een keuze!
Wielrenfietsen, mountainbikes, stadsfietsen, lichtgewichten, met of zonder (25!) versnellingen, ingebouwde versnellingen of uitwendige derailleur, handremmen of pedaalrem, trommelremmen of remblokjes, bagagedrager ja of nee, licht op batterijen of dynamo, brede of smalle bandjes, wielmaten, soorten banden, blitse kleuren…
Ik wist het echt niet meer.
Totdat die ene fietsenhandelaar dóórvroeg: wat heb je NODIG?
Nou… een stevige fiets om de boodschappen mee te doen èn tochtjes mee te maken. Afgestemd op mijn lengte, rechtop kunnen zitten. Degelijke velgen en niet te smalle bandjes, vanwege de vele kinderkopjes in de stad. Genoeg aan 7 versnellingen, liefst weggewerkt in een kettingkast zodat mijn broekspijpen niet onder de smeer komen. Een bel die niet gejat kan worden (gek genoeg gaf die laatste de doorslag)…
Binnen no time had ik mijn ideale fiets gekocht!
Online:
- zoek interessegroepen op Linkedin, facebook (en evt. andere netwerksites) sluit je daarbij aan. Vul je profielen zo volledig mogelijk in.
Laat van je horen: geef comments of info waar je medegroepsleden iets aan hebben, waaruit je expertise blijkt. Stel vragen, start een discussie. Vermeld altijd de URL van je website, goed voor Google. Vermeld ook je Twitternaam. - Op Twitter bouw je een eigen community: mensen kunnen jou gaan volgen.
Zorg dat je interessant bent om te volgen. Tweet plm. 3/4 tips & info over je vak waaruit je expertise en enthousiasme blijkt), 1/4 over jezelf zodat men ook een beeld krijgt van jou als persoon.
Gebruik sleutelwoorden in je Bio, evt. ook in je naam, zodat je hierop gevonden wordt. Schrijf een tweet over je laatste artikel, prikkel de nieuwsgierigheid naar jouw informatie. - Vergeet YouTube niet, dit kanaal wordt steeds meer als zoekmachine gebruikt.
- Verwijs naar je website, waar bezoekers zich op je nieuwsbrief kunnen abonneren.
Lees ook:
Waarom een doelgroep kiezen, dan sluit ik toch klanten uit?
Hoe bepaal je je doelgroep
Dit is een van de 7 stappen van de SUCCESformule.
Alle stappen in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.
Alle stappen in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.
“Totdat die ene fietsenhandelaar dóórvroeg: wat heb je NODIG?” http://t.co/v1kbHLfC3G @WebsiteCoachRdW