Eigenlijk is er geen geheim… iedere businesscoach zal je dit vertellen:
om succes te hebben met je bedrijf, moet je op zijn minst 3 dingen helder hebben.
Waarom noem ik het toch ‘geheim’?
Omdat het niet altijd simpel is om deze punten helder te krijgen.
Voor het gemak worden ze vaak maar overgeslagen:
- wie is je doelgroep, je ideale klant? Hoe specifieker, hoe beter
(TIP: leer je ideale klant kennen – binnen 10 minuten) - wat is zijn probleem? Hoe specifieker, hoe beter
- hoe los jij dit op?
(Focus hierbij vooral op het resultaat. Niet op je methode. Daar heeft je klant geen verstand van, jij bent tenslotte de expert. De kans is juist groot dat hij afhaakt als je daarover gaat uitweiden.
Maar zijn interesse blijft, wanneer je een resultaat kunt beloven waar hij een beeld, een gevoel, emotie bij heeft. Dat heeft hij niet bij een methode die hij niet kent. Die misschien zelfs confronterend gaat zijn.)
Men wil graag snel ‘een goede website’:
Eentje die er fantastisch uitziet.
Alle bedrijfsinfo erop.
Hun visie en missie omschreven.
Zo’n website is niet méér dan een online bedrijfsbrochure.
Ze denken: ‘ik kan iederéén helpen, als ik een doelgroep kies dan loop ik klanten mis‘.
Dat dit weinig gaat opleveren geloven ze (nog) niet.
Maar:
• Google snapt het niet

Google kan niet zien hoe mooi je website is.
Google kan alleen teksten lezen.
Als je geen specifieke zoektermen van je bezoeker in je tekst hebt verwerkt, is het voor Google lastig om jouw website te tonen in de zoekresultaten.
Want alleen op basis van jouw specifieke teksten kan Google de perfecte match maken tussen de zoeker en jouw website.
(Lees hier hoe je website beter gevonden wordt in Google.)
• Je bezoeker snapt het niet
Stel: een bezoeker komt op jouw website.
Net als de meeste mensen heeft hij weinig tijd.
Hij wil nu snel weten:

Wat is dit voor een website?
Vind ik hier wat IK zoek?
Kan ik de aanbieder vertrouwen?
‘What’s in it for me?’
Je website gaat dus NIET over JOU.
Als jij niet inspeelt op zijn onbewuste vragen, dan is je bezoeker weer snel vertrokken.
“Welk thema moet ik kiezen?”
Veel mensen focussen op hoe de website er uit moet gaan zien, de buitenkant.
Zonder goed na te denken over de binnenkant.
Ze kiezen een thema.
Liefst eentje met heel veel mogelijkheden, zodat ze nog alle kanten op kunnen.
Zo hoeven ze niet vantevoren goede keuzes te maken.
Als het installeren is gelukt beginnen ze enthousiast pagina’s in te vullen met hun tekst.
Foto(‘s) erop.
Al bouwende moeten ze toch keuzes maken.
Maar tegelijkertijd twee petten op hebben, dat werkt niet…
En zo lopen veel mensen vast:
- omdat het thema te dwingend is, het leidt af van wat ze voor ogen hadden
- omdat ze niet stilstaan bij hoe een bezoeker denkt, en wat die wil
- omdat ze niet weten hoe ze de bezoeker naar die contactknop moeten krijgen
- omdat ze onderschat hebben hoeveel werk erbij komt kijken
- omdat thema’s vaak (te)veel toeters en bellen hebben waardoor ze er (zeker beginners) eindeloos veel tijd door kwijt zijn
- omdat ze te perfectionistisch zijn
- omdat ze het eigenlijk te druk hebben en niet genoeg tijd om aan website bouwen te besteden.
Na een hoop geploeter ziet het er misschien wel wauwie uit.
Contactformulier erop, gratis weggever, inschrijfformulier, misschien zelfs een pop-up.
En dan maar hopen dat erop geklikt wordt.
Ik ben zelf ook in alle valkuilen gestapt hoor 🙂
Maar helaas… weinig respons…
Waarom?
Niemand voelt zich aangesproken.
Niemand beseft hoe jij specifiek voor hem of haar van waarde bent.
Want jouw waarde wordt uiteindelijk bepaald door je bezoeker.
Niet door jou.
Geen innerlijke KLIK
Hoe meer jij aansluit op iemands probleem of vraag, hoe hoger je waarde.
Denk dus eerst na: wat het probleem van je ideale klant is, en het resultaat van jouw oplossing.
En hoe je het vertrouwen in jou bewerkstelligt.
Niet eerder klikt je bezoeker op die Contact knop.
Of meldt zich aan voor je nieuwsbrief.
Het probleem: Twee petten tegelijk op hebben

In feite hebben deze ondernemers twee petten tegelijk op:
de pet van ondernemer, en de pet van webbouwer.
Maar multitasken werkt niet.
- Zet eerst de ondernemerspet op.
Verdiep je in je ideale klant: wat wil die, wat zoekt die? Waar heeft hij de grootste behoefte aan?
Zie de punten aan het begin van dit blog.
Verdiep je in bezoekersgedrag op een website_
– Hoe moet de structuur van je website eruit zien?
– Wat is de belangrijkste taak van je bezoeker? - Zet dan pas de webbouwerspet op.
Door betere focus maak je betere keuzes voor thema, website-indeling, uitstraling, Call-to-Action, blogonderwerpen.
Besteed je het bouwen uit, dan kan je webbouwer sneller werken omdat jij duidelijk voor ogen hebt wat je verwacht.
Scheelt tijd, ergernis, en extra kosten.
Hulp nodig?
In je eentje de antwoorden bedenken is niet altijd makkelijk.
Sparren helpt.
Feedback is goud waard.
Nog beter: zorg dat iemand jou de juiste vragen stelt.
Waardoor je dieper inzoomt op
- je ideale klant. Die pluk je niet zomaar uit de lucht. Je ideale klant is iemand die, op de een of andere manier, dichterbij jou staat dan je zelf denkt.
Door de juiste vragen te stellen, door je een spiegel voor te houden, krijg je je ideale klant helder op je netvlies.
Je voelt dat het klopt.
En je bezoeker voelt dat ook. - Je eigen Why. Waarom je doet wat je doet? Je spreekt daarmee op gevoelsnivo, dat heeft meer effect dan op rationeel nivo. Als je aansluit op een emotionele herkenning door je bezoeker heb je alweer een stapje van zijn vertrouwen gewonnen.
- Je genereert input voor een overtuigende Over Mij pagina.
Website Coaching
Goede voorbereiding is cruciaal voor een effectieve website.
Met websitecoaching krijg je spathelder
- Waarom doe jij wat je doet (je Why)
- Wat wil je precies in de wereld zetten (je aanbod)
- Jouw eigen USP’s: hoe onderscheid jij je van je concullega’s
- Bij wie past je aanbod het beste (je ideale klant)
- Hoe zet je je aanbod aantrekkelijk op je website
Na aanmelding ontvang je direct een website-vragenlijst.
Ik neem binnen twee dagen contact met je op om drie coachingssessies en je deadline in te plannen.
Als vierde sessie evalueren we de blauwdruk, zodat alles helder is voor jou en voor je webbouwer.
Blauwdruk
In de blauwdruk ligt, naast structuur, ook vast welke de functies/’plugins’ je nodig hebt, wat de belangrijkste Calls-to-Action zijn.
De blauwdruk is overigens ook geschikt als je niet voor WordPress kiest.
Met de blauwdruk in handen heb je vervolgens vrije keuze:
- ofwel zelf je website bouwen (evt. aan de hand van een online training),
- ofwel uitbesteden aan een webbouwer (met de duidelijke blauwdruk kun je goed vergelijkbare offertes opvragen);
- of je website laten bouwen door mijn team.
Interesse?
Lees hier meer over Website-Coaching & Realisatie.
Geef een reactie