Je hebt een goed artikel geschreven.
- Wat nu?
- Hoe zorg je dat jouw artikel goed scoort in de zoekresultaten?
- En dat jouw titel daar aangeklikt wordt?
Is de titel interessant voor je lezer?
De titel is een van de weinige dingen die men ziet op Twitter, Linkedin, in de zoekresultaten.
Je titel moet in één klap overtuigen dat je artikel het waard is om gelezen te worden.
Analyseer je artikel.
Wat is het belangrijkste onderwerp/steekwoord/kernwoord?
Benoem in één zin waar je artikel over gaat en waarom het gelezen moet worden door je doelgroep.
Zet die zin om in een pakkende titel die de lading dekt.
Je ziet de titel boven jouw website, in de browser-adresbalk: https://www.jouwdomein.nl/titel-van-je-artikel
Staat boven jouw website, in de browser-adresbalk een getal?
bijvoorbeeld: https://www.jouwdomein.nl/?p=123
Verander dit onder Instellingen – Permalinks, vink aan: ‘Aangepaste structuur’ en vul in /%postname%/
Google weet anders echt niet waar dit over gaat.
Jouw artikel zal niet voorkomen in de zoekresultaten, omdat er geen enkele relevantie is met een in Google opgegeven zoekwoord.
(Let op: bestaat je blog al langer? verander deze instelling dan niet zomaar.
Dit heeft consequenties voor je vindbaarheid! Installeer eerst de plugin ‘Redirection’ en geef van ieder artikel de oude en nieuwe URL op. Of neem hiervoor contact op met je webbouwer.)
Subkoppen: gebruik Koptekst 2, 3, etc
Deel je tekst op in alinea’s. De witruimte die ontstaat geeft rust in het lezen (dit heet ook ‘witruimte’ als je achtergrond niet wit is 😉
(Enne… een vormgeverstip: een spatie is NIET de witruimte tussen twee regels.
Een spatie is de witruimte tussen twee woorden.
Maar dit even terzijde).
Zet een kopje boven iedere alinea, waarin je het kernwoord uit die alinea benoemt.
Gebruik géén Koptekst 1, deze is al vergeven aan de titel. Vergelijk het met een hoofdstuk in een boek: dat heeft ook maar één hoofdstuktitel. Gebruik Koptekst 2 voor je titels, voor kopjes die minder belangrijk zijn Koptekst 3 en zo verder.
Sla geen nummers over, dat maakt de hiërarchie onlogisch (maar gebruik ook niet teveel subsubsubkoppen: grote kans dat je zelf het overzicht verliest).
In de alinea’s zelf maak je af en toe een woord of woordreeks vet.
Op deze manier maak je je tekst overzichtelijk en makkelijk scanbaar voor bezoekers, en zo weet Google wat belangrijk is in de platte tekst.
Afbeeldingen
Google kan geen afbeeldingen zien.
Je afbeelding staat weliswaar op de server (of ergens anders op internet) maar wat je eigenlijk doet in je tekst is een koppeling leggen, waarin je zegt dat de afbeelding met naam-zus-en-zo van plek-daar-en-daar getoond moet worden in jouw artikel.
Je geeft dus een omschrijving op van je afbeelding.
Google doet niets anders dan deze omschrijving opnemen in haar index.
Hoe beter de naam en de omschrijving, hoe eerder Google jouw afbeelding toont in relevante zoekresultaten.
Omschrijf je afbeelding optimaal
Waar googelt jouw ideale klant naar?
Geef je afbeeldingen een beschrijvende naam al op je PC, dus vóórdat je ze gaat uploaden.
Geen foto1.jpg maar bijvoorbeeld: ‘iPhone 4G‘.
Bij uploaden in WordPress wordt dit de titel van de afbeelding.
Deze titel wordt getoond in een geel balkje wanneer een bezoeker met de muis over de afbeelding zweeft.
Ben je dienstverlener dan gebruik je misschien abstracte afbeeldingen of sfeerbeelden.
Beschrijf de afbeelding in steekwoorden welke je ook gebruikt in titel en inhoud van je artikel. Zo pikt Google de relatie tussen tekst en afbeelding op.
Vul een Alternatieve tekst (Alt-tekst) in.
Deze tekst wordt getoond wanneer de bezoeker zijn browser heeft ingesteld om geen afbeeldingen te tonen (= sneller te kunnen surfen). Ook voor visueel gehandicapten is dit fijn: de alternatieve tekst wordt hardop uitgesproken zodat ook deze bezoekers begrijpen wat er op de afbeelding staat.
Lees hier hoe je de Alternatieve Tekst gebruikt om meer bezoekers naar je site te trekken.
Linken = verbinden
Je artikel staat vrijwel nooit op zichzelf.
Je artikel is altijd een aanvulling, opmerking, jouw visie, op een bepaald onderwerp.
Google wil de zoeker een overzicht bieden van alles wat er te vinden is, over vanalles en nog wat. Jouw artikel mag in dat overzicht niet ontbreken.
Link naar artikelen met onderwerpen waar jij ook over schrijft. Twitter over je artikel, open een topic op Linkedin: het zijn allemaal linkjes. En heb je interessante content: dan gaan anderen vanzelf ook naar jou linken (dat soort links zijn van grotere waarde, maar je moet natuurlijk ergens beginnen).
Al die linkjes zijn verbindingspunten in het WorldWideWeb: allemaal ingangen waarlangs een bezoeker binnen kan komen op jouw website.
Linkjes binnen je eigen artikel zijn eveneens belangrijk.
Hiermee kan Google heel snel de inhoud van je site indexeren, en jij wijst aan wat bijelkaar hoort.
Zeker ook fijn voor je bezoeker, deze vindt snel relevante informatie en blijft daardoor langer op je website. Iets wat Google meeweegt: als bezoekers langer op je site blijven heb je vast iets interessants te melden, en zal Google meer mensen naar je doorverwijzen door je site hoger in de zoekresultaten te plaatsen.
Iedere link wordt aangeduid met een eigen, unieke URL = ‘Unique Resource Locator’.
Google hecht waarde aan een URL omdat het zo’n verbindingspunt is (meer over: Wat is een URL.)
Hoe meer linkjes naar relevante URL’s, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten.
En zeker als anderen naar jou gaan teruglinken!
Daarom is het zo belangrijk om interessante content op je website te zetten.
Ook je ‘Lees Meer’-link kun je optimaliseren
Op je blogpagina wordt ieder artikel in zijn geheel getoond. Op den duur wordt deze pagina ellenlang. Om ‘m overzichtelijk te houden gebruik je de ‘Lees Meer’-optie.
Dit is een eenvoudige link, maar je deze optimaliseren door er een beschrijving – met steekwoorden – aan toe te voegen. Lees hier hoe je dat doet.
RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog https://t.co/ejFzf6xEOY
RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog http://t.co/ejFzf6xEOY
RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog http://t.co/FYvqpgJi
RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog http://t.co/FYvqpgJi
RT @KittyKilian: Heldere tips: ‘Je hebt je artikel klaar, hoe kom je nu hoog in de zoekresultaten?’ http://t.co/RxyIWwCz @websitecoachrdw
Heldere tips: ‘Je hebt je artikel klaar, hoe kom je nu hoog in de zoekresultaten?’ http://t.co/RxyIWwCz @websitecoachrdw
Heel helder artikel, met tips die ik meteen kan gebruiken!
Dank je wel! Yolanda
Leuk Yolanda!
Als je nog vragen hebt dan hoor ik ze graag!