Succes met je Site

voor coaches • trainers • consultants

  • Gratis
    • 7 Succes Stappen in je mailbox
    • Gratis KLIKgesprek
  • Aanbod
    • Klantwervende website
    • ContentSessie
    • LearnDash + iDEAL
  • Over
    • Over Riet
    • Wat zeggen anderen
    • Portfolio
  • Contact
  • Blog

17 maart 2012 door Riet 8 Reacties

Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten

Je hebt een goed artikel geschreven.

  • Wat nu?
  • Hoe zorg je dat jouw artikel goed scoort in de zoekresultaten?
  • En dat jouw titel daar aangeklikt wordt?

Is de titel interessant voor je lezer?

De titel is een van de weinige dingen die men ziet op Twitter, Linkedin, in de zoekresultaten.
Je titel moet in één klap overtuigen dat je artikel het waard is om gelezen te worden.

Analyseer je artikel.
Wat is het belangrijkste onderwerp/steekwoord/kernwoord?
Benoem in één zin waar je artikel over gaat en waarom het gelezen moet worden door je doelgroep.
Zet die zin om in een pakkende titel die de lading dekt.
Je ziet de titel boven jouw website, in de browser-adresbalk: https://www.jouwdomein.nl/titel-van-je-artikel

Staat boven jouw website, in de browser-adresbalk een getal?
bijvoorbeeld: https://www.jouwdomein.nl/?p=123
Verander dit onder Instellingen – Permalinks, vink aan: ‘Aangepaste structuur’ en vul in  /%postname%/
Google weet anders echt niet waar dit over gaat.
Jouw artikel zal niet voorkomen in de zoekresultaten, omdat er geen enkele relevantie is met een in Google opgegeven zoekwoord.

(Let op: bestaat je blog al langer? verander deze instelling dan niet zomaar.
Dit heeft consequenties voor je vindbaarheid! Installeer eerst de plugin ‘Redirection’ en geef van ieder artikel de oude en nieuwe URL op. Of neem hiervoor contact op met je webbouwer.)

Subkoppen: gebruik Koptekst 2, 3, etc
Deel je tekst op in alinea’s. De witruimte die ontstaat geeft rust in het lezen (dit heet ook ‘witruimte’ als je achtergrond niet wit is 😉

(Enne… een vormgeverstip: een spatie is NIET de witruimte tussen twee regels.
Een spatie is de witruimte tussen twee woorden.
Maar dit even terzijde).

Zet een kopje boven iedere alinea, waarin je het kernwoord uit die alinea benoemt.
Gebruik géén Koptekst 1, deze is al vergeven aan de titel. Vergelijk het met een hoofdstuk in een boek: dat heeft ook maar één hoofdstuktitel. Gebruik Koptekst 2 voor je titels, voor kopjes die minder belangrijk zijn Koptekst 3 en zo verder.
Sla geen nummers over, dat maakt de hiërarchie onlogisch (maar gebruik ook niet teveel subsubsubkoppen: grote kans dat je zelf het overzicht verliest).

In de alinea’s zelf maak je af en toe een woord of woordreeks vet.
Op deze manier maak je je tekst overzichtelijk en makkelijk scanbaar voor bezoekers, en zo weet Google wat belangrijk is in de platte tekst.

Afbeeldingen

Google kan geen afbeeldingen zien.
Je afbeelding staat weliswaar op de server (of ergens anders op internet) maar wat je eigenlijk doet in je tekst is een koppeling leggen, waarin je zegt dat de afbeelding met naam-zus-en-zo van plek-daar-en-daar getoond moet worden in jouw artikel.

Je geeft dus een omschrijving op van je afbeelding.
Google doet niets anders dan deze omschrijving opnemen in haar index.
Hoe beter de naam en de omschrijving, hoe eerder Google jouw afbeelding toont in relevante zoekresultaten.

Omschrijf je afbeelding optimaal

Waar googelt jouw ideale klant naar?
Geef je afbeeldingen een beschrijvende naam al op je PC, dus vóórdat je ze gaat uploaden.
Geen foto1.jpg maar bijvoorbeeld: ‘iPhone 4G‘.
Bij uploaden in WordPress wordt dit de titel van de afbeelding.
Deze titel wordt getoond in een geel balkje wanneer een bezoeker met de muis over de afbeelding zweeft.

TIP: Leer jouw ideale klant kennen - binnen 10 minuten.

Ben je dienstverlener dan gebruik je misschien abstracte afbeeldingen of sfeerbeelden.
Beschrijf de afbeelding in steekwoorden welke je ook gebruikt in titel en inhoud van je artikel. Zo pikt  Google de relatie tussen tekst en afbeelding op.

Vul een Alternatieve tekst (Alt-tekst) in.

Deze tekst wordt getoond wanneer de bezoeker zijn browser heeft ingesteld om geen afbeeldingen te tonen (= sneller te kunnen surfen). Ook voor visueel gehandicapten is dit fijn: de alternatieve tekst wordt hardop uitgesproken zodat ook deze bezoekers begrijpen wat er op de afbeelding staat.
Lees hier hoe je de Alternatieve Tekst gebruikt om meer bezoekers naar je site te trekken.

Linken = verbindenSpinnenweb: de knooppunten zijn de linkjes van het web

Je artikel staat vrijwel nooit op zichzelf.
Je artikel is altijd een aanvulling, opmerking, jouw visie, op een bepaald onderwerp.
Google wil de zoeker een overzicht bieden van alles wat er te vinden is, over vanalles en nog wat. Jouw artikel mag in dat overzicht niet ontbreken.

Link naar artikelen met onderwerpen waar jij ook over schrijft. Twitter over je artikel, open een topic op Linkedin: het zijn allemaal linkjes. En heb je interessante content: dan gaan anderen vanzelf ook naar jou linken (dat soort links zijn van grotere waarde, maar je moet natuurlijk ergens beginnen).

Al die linkjes zijn verbindingspunten in het WorldWideWeb: allemaal ingangen waarlangs een bezoeker binnen kan komen op jouw website.

Linkjes binnen je eigen artikel zijn eveneens belangrijk.
Hiermee kan Google heel snel de inhoud van je site indexeren, en jij wijst aan wat bijelkaar hoort.
Zeker ook fijn voor je bezoeker, deze vindt snel relevante informatie en blijft daardoor langer op je website. Iets wat Google meeweegt: als bezoekers langer op je site blijven heb je vast iets interessants te melden, en zal Google meer mensen naar je doorverwijzen door je site hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

Iedere link wordt aangeduid met een eigen, unieke URL = ‘Unique Resource Locator’.
Google hecht waarde aan een URL omdat het zo’n verbindingspunt is (meer over: Wat is een URL.)
Hoe meer linkjes naar relevante URL’s, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten.

En zeker als anderen naar jou gaan teruglinken!
Daarom is het zo belangrijk om interessante content op je website te zetten.

Ook je ‘Lees Meer’-link kun je optimaliseren

Op je blogpagina wordt ieder artikel in zijn geheel getoond. Op den duur wordt deze pagina ellenlang. Om ‘m overzichtelijk te houden gebruik je de ‘Lees Meer’-optie.

Dit is een eenvoudige link, maar je deze optimaliseren door er een beschrijving – met steekwoorden – aan toe te voegen. Lees hier hoe je dat doet.

Trek supersnel de aandacht en maak klanten van je bezoekers: met overtuigende teksten door het simpele TaxiTrucje.
Je vindt het TaxiTrucje in de minitraining 'SUCCES met je Site'.
Gratis!
Zodat jij ook snel meer klanten krijgt.
Foto spinnenweb: © Copyright sylvia duckworth and licensed for reuse under this Creative Commons Licence.
Foto Uncle Sam ‘I want You’ by Library of Congress on Unsplash

Lees meer

  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingenMeer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • Hoe krijg je bezoekers op je website (korte video)Hoe krijg je bezoekers op je website (korte video)
  • Betere URL’s in je artikel voor betere vindbaarheidBetere URL’s in je artikel voor betere vindbaarheid
  • Wat is een URL?Wat is een URL?
  • Wat is online marketing?Wat is online marketing?
  • Verleid eerst Google met je paginatitelsVerleid eerst Google met je paginatitels

Categorie: Gevonden worden Tags: gevonden worden op internet

Reacties

  1. @CorrieHeslinga zegt

    3 augustus 2016 om 13:46

    RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog https://t.co/ejFzf6xEOY

    Beantwoorden
  2. @RenateJanssen2 zegt

    4 september 2013 om 19:58

    RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog http://t.co/ejFzf6xEOY

    Beantwoorden
  3. @JaladaHaarlem zegt

    23 januari 2013 om 22:41

    RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog http://t.co/FYvqpgJi

    Beantwoorden
  4. Timone Consultancy (@TimoneConsultan) zegt

    16 januari 2013 om 06:35

    RT @WebsiteCoachRdW: Jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten – Blog http://t.co/FYvqpgJi

    Beantwoorden
  5. @margotdg zegt

    5 december 2012 om 09:56

    RT @KittyKilian: Heldere tips: ‘Je hebt je artikel klaar, hoe kom je nu hoog in de zoekresultaten?’ http://t.co/RxyIWwCz @websitecoachrdw

    Beantwoorden
  6. @KittyKilian zegt

    5 december 2012 om 09:41

    Heldere tips: ‘Je hebt je artikel klaar, hoe kom je nu hoog in de zoekresultaten?’ http://t.co/RxyIWwCz @websitecoachrdw

    Beantwoorden
  7. Yolanda de Boer zegt

    21 november 2012 om 08:09

    Heel helder artikel, met tips die ik meteen kan gebruiken!
    Dank je wel! Yolanda

    Beantwoorden
    • Riet zegt

      21 november 2012 om 15:08

      Leuk Yolanda!
      Als je nog vragen hebt dan hoor ik ze graag!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wil je een goede start maken met je eigen website?
Of de basis nog eens goed onder de loep nemen?
Vraag dan de gratis minitraining
SUCCES met je site
aan.

(Bevat het simpele TaxiTrucje om snel de aandacht van je bezoeker te pakken.)

Ik help jou, Zelfstandig Professional, aan een website
- die je zelf kunt beheren,
- zonder veel technisch gedoe
- in een klantwervende opzet
- die goed gevonden wordt
- die leesbaar blijft op smartphones en tablets
- en de bezoeker leidt naar de door jou gewenste actie.

Riet de Wit - WebsiteCoachPersoonlijke aandacht en geduld, integriteit en kwaliteit, daar sta ik voor.
Wie ben ik?

Testimonials

Ik hou Riets blog altijd goed in de gaten, want ze geeft super handige Wordpress-tips. En ze schrijft ze ook nog zo lekker op ;-)
Kitty Kilian

"Ik kon alleen Googelen en e-mailen.
De workshop ‘Website in 1 dag’ was een grote stap vooruit voor mij. Het eigen beheer van mijn website geeft een heel vrij gevoel. Je bent onafhankelijk en kunt nieuwe ideeën direct zelf op je website zetten."

Ellen-Petra Olde Damink

“Dankzij de tips uit de websitescan had ik in 2 dagen meer bezoekers dan voorheen in 2 weken!"
Jeannette van Gelder

"Every question I have Riet answers with patience, till I really understand and feel happy."
Robijn Tilanus, improvisatiecoach
(Meer testimonials)

Meest gelezen:

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Online training maken: met LearnDash
  • Foto verkleinen: werkt in je voordeel
  • Eenvoudig tekst toevoegen over een foto
  • Welk lettertype is dat?
  • Linken naar een plek binnen een pagina: met anchorlinks
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe

WordPress

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Stop Spam met Honeypot for ContactForm 7
  • Kies voor betrouwbare WordPress hosting
  • Logo maken voor je website: wel of niet nodig?
LEES MEER

Gevonden worden

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Genesis 404 pagina
LEES MEER

Bloggen

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Overzicht in je website met Categorieën
  • Meer bezoekers? Gebruik Power Words in je blogtitel
  • Overtuig je lezer: in 4 stappen
  • Moestuintje of Blog?
LEES MEER

Slimmer klanten werven

  • “Heb jij de oplossing voor mijn probleem?
  • Ontdek jouw ideale klant in 10 minuten
  • Je aanbod Magnetisch maken
  • Messcherpe Teksten en Magnetische Titels
  • Pakkende titel maken, om supergemotiveerde klanten te krijgen
LEES MEER

Handige tools

  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Eenvoudig contactformulier op je wordpress website
  • Hoe Magie werkt. Ook voor jou. En niet moeilijk.
  • MailChimp: laatste nieuwsbrief sturen aan nieuwe inschrijvers?
  • Welk lettertype is het?
LEES MEER

Snelle uitleg over:

Klanten werven | SEO |
WordPress | Websitebouw

Connecten?

linkedintwitterfacebook

Privacy verklaring
Algemene info WebsiteCoach
Genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% BTW.

Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Log in

Ook deze website gebruikt cookies: om de website goed te laten werken, en anoniem het gebruik van de website te analyseren.
En cookies waardoor jij feedback kunt geven of berichten kunt delen op social media.
OkNeeInfo
Mijn cookie instellingenherzien