Over de voordelen van bloggen heb ik al eerder geschreven: je bouwt aan je naamsbekendheid, je ‘expertstatus’, mensen kunnen je leren kennen zonder dat het jou tijd kost.
Zelfs als je blog niet gelezen wordt heeft het zin!
Op je blog blijven je artikelen vindbaar en leesbaar en daardoor blijven ze als marketingtool werken.
Ben je niet zo’n schrijver, plaats dan foto’s en video op je site. Meer blogtips vind je hier.
Op socialmedia zoals Linkedin en facebook kun je ook publiceren, maar na verloop van tijd verdwijnen je artikelen uit beeld.
En stel dat Facebook ermee stopt, of Linkedin? Weg is al je werk!
Je website daarentegen is van jou, het is jouw thuisbasis op internet.
Wil je vandaag nog een blog beginnen: maak gratis een extern blog bij wordpress.com
Stel: je bent fotograaf Janssen en je website (bijvoorbeeld www.fotografie-janssen.nl) heeft geen blog.
Je kunt dan een blog beginnen bij wordpress.com.
Je blog-adres wordt www.fotografiejanssen.wordpress.com.
Op je bestaande site maak je een nieuwe knop met link naar je blog.
In een simpel schema:
Een bezoeker die www.fotografie-janssen.nl intikt en je blog wil lezen, komt door een klik op de nieuwe link terecht op je blog op www.fotografiejanssen.wordpress.com
Daar maak je dan weer een link terug naar je website.
Voordelen van een online blog bij wordpress.com:
- het is gratis, snel op te zetten en gebruikersvriendelijk
- je kunt ‘proeven’ of WordPress wat voor je is
- en of je het leuk vindt om te bloggen
- je kunt verschillende themes (=designs) gebruiken, met beperkte aanpassingsmogelijkheden (tegen betaling is er meer mogelijk, maar dan kun je beter meteen kiezen voor installatie van de WordPress-software bij je eigen provider)
- geen omkijken naar onderhoud, upgrades, backups, spam, beveiliging
- besluit je later om je blog te integreren in je bestaande site, of je site helemaal in WordPress wil laten bouwen: alles wat je al geschreven hebt is gemakkelijk te verhuizen!
Super! Dus waarom zou je gaan betalen voor je website?
wordpress.com in je domeinnaam oogt niet professioneel.
Je website is de weergave van je bedrijf op internet.
Kiezen voor een zelfgehoste website betekent dat de WordPress-software wordt geïnstalleerd bij een hostingaanbieder, onder jouw eigen domeinnaam.
Het kost wel iets, maar heeft grote voordelen:
- veel meer keuze in themes, je kunt zelfs een theme op maat laten ontwerpen en bouwen
- het grootste voordeel: plugins!
Hiermee voeg je functies toe aan je website. Er zijn er inmiddels duizenden – dus je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een plugin voor.
Nadelen
- omdat je alles zelf kunt regelen moet je ook het onderhoud zelf regelen:
upgraden, backups maken, je site beveiligen. Ook hiervoor zijn plugins. Maar dit kun je desgewenst uitbesteden. - er zijn kosten verbonden aan domeinnaamregistratie en hosting.
Mijn advies: ga niet voor de allergoedkoopste hoster. Vraag hosters of ze support geven op specifieke WordPress-vragen, of houdt het op bij ‘Ja wij hosten ook WordPress‘ ?
Je bent dan alsnog veel tijd = geld (en ergernis) kwijt aan dingen zelf uitzoeken.
Kies voor snelle en betrouwbare WordPress hosting.
Lees meer over de verschillen tussen een extern blog vs. een blog op je eigen site bij WordPress zelf.
En wil je meer weten over Gratis Website aanbieders en hun voor- en nadelen? Lees dan dit vergelijkend blog.
Toch liever een Alles-In-Eén-Website,
volgens internetmarketing-inzichten?
Goed vindbaar door Google? Bezoekers die graag met je in contact komen?
Vergeet niet dat je website een marketingtool is!
Je website moet klanten opleveren.
Door je hele website te baseren op de inzichten van internetmarketing zul je sneller resultaat halen.
Naast het blogdeel kun je alle gewone pagina’s zelf beheren en bewerken.
Maximale controle over je blogartikelen èn over de inhoud van je websitepagina’s.
Ook zijn er veel meer mogelijkheden qua design en functies: wil je een agenda op je site, ‘members only’-pagina’s, reserveringskalender? Overal is een plugin voor te vinden!
En heb je geen zin om zelf alle updates bij te houden:
vraag je webbouwer om een onderhoudsabonnement.
Gaat het opzetten van een blog nou echt zoveel verschil maken? Ikzelf zit nog te twijfelen, met name vanwege de tijd die erin gaat zitten. Groet, John
Hoi John, ik heb nu zelf een tijdje niet geblogd, maar krijg nog steeds klanten via mijn website en bestaande blogs. De investering in tijd was het voor mij alleszins waard.
WebsiteCoachRdW: Klanten werven? Snel een blog beginnen – Blog https://t.co/41COrshfN4 #leads #genereren
RT @WebsiteCoachRdW: Klanten werven? Snel een blog beginnen – Blog http://t.co/1jeejHFlLC
100% eens, onmisbaar!! RT @websitecoachrdw: Klanten werven? Snel een blog beginnen – Blog http://t.co/UtUUlToS