Succes met je Site

voor coaches • trainers • consultants

  • Blogs
  • WebsiteCoach stopt

19 oktober 2010 door Riet 17 Reacties

Klanten werven via internet in 10 stappen

Een eenvoudig stappenplan voor het opzetten van
een strategie voor je internetmarketing
om jouw doel(en) te realiseren, zoals:

• meer klanten werven,
• naamsbekendheid uitbouwen,
• relaties onderhouden.
Wat zijn jouw doelen?

Hoe kom je ‘in the picture’ op internet?

1. Bepaal ‘wie is jouw ideale klant’: wie help jij met jouw dienst?
Er maken zoveel mensen gebruik van internet, de kunst is om juist diegenen aan te spreken die jij wil bereiken.

  • Denk aan: geslacht, leeftijd, burgerlijke status, inkomen en opleidingsniveau, levensstijl, hun waarden, persoonlijkheid, idealen, hobbies. Maar ok hun frustraties, wensen, verlangens.
  • Locatie: hoe gaan ze naar hun werk, waar zoeken ze hun ontspanning en wanneer? Als je hun wil bereiken moet je weten waar ze zijn.
  • Waar zoeken zij naar, wat heb je hen te bieden?

Je ideale klant kennen is cruciaal.
Anders heb je geen KLIK.

2. Je basis is je website met een blog.
Je bezoeker -dus niet jijzelf- staat hier centraal.
Je bezoeker wil namelijk maar één ding weten: “wat heb IK eraan?”

  • Verplaats je in zijn vragen.
  • Beschrijf: wat zijn de (grootste) problemen van je bezoeker, laat zien hoe jij hem het beste helpt
  • en wat het hem oplevert als hij klant bij je wordt.

3. Geef tips, schrijf artikelen waarmee je je expertise laat zien:
interessante content waar je ideale klant iets aan heeft, waardoor hij jou leert kennen als deskundige op jouw vakgebied.
 Testimonials van anderen waar je al voor gewerkt hebt, wekken vertrouwen.

4. Nodig jouw potentiële ideale klanten uit tot een actie (‘Call-to-Action’), dat kan zijn:

  • contact opnemen door invullen van een contactformulier,
  • een offerte aanvragen,
  • abonneren op een nieuwsbrief,
  • opgave voor deelname aan een webinar.

Nodig op iedere pagina uit tot eenzelfde actie.
Hiermee verhoog je de ‘conversie’ = het percentage bezoekers dat daadwerkelijk de actie onderneemt. Hanteer op salespagina’s geen twee verschillende acties, dat is verwarrend voor je bezoeker.

5. Optimaliseer je website voor de zoekmachines, om hoog te scoren in de zoekresultaten = gevonden worden door potentiële klanten.
Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, zij kijkt naar:

  • de structuur van je tekst (indeling in koppen, subkoppen, vetgezette tekst),
  • zoekwoorden die je in je tekst verwerkt
  • veel en wisselende informatie op je blog is iets waar zoekmachines dol op zijn. Om bezoekers en ook de spiderrobots van Google regelmatig terug te laten keren is het wel zaak je blog regelmatig bij te houden
  • links die naar jouw site verwijzen (de linkbuilding), zie volgende punt:

6. Website-promotie voor meer bezoekers naar je site

  • plaats korte triggerende posts op social media, met een link naar je blogartikel
  • laat je website-adres (URL) op zoveel mogelijk relevante sites achter
  • vermeld je URL als je reageert op een forum, bij berichtjes die je stuurt via je Social Media, en onder al je e-mails

7. Word lid van social media netwerken
zoals LinkedIn, Facebook, Instagram; daar waar jouw doelgroep zich bevindt.
Je kunt hier discussies starten die je vervolgt op je website.

  • verwijs -bijvoorbeeld onder je naam- altijd naar je website
  • maak een videoboodschap die je op YouTube zet: YouTube wordt steeds meer als zoekmachine gebruikt. Verwijs ook hier weer naar je website
  • laat mensen weten waar je over geblogd hebt, via Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, etc.

Het gaat er niet om op zoveel mogelijk platforms aanwezig te zijn. Kijk waar je doelgroep zit.
Daar waar je aanwezig bent kun je jouw doelgroep van helpende informatie voorzien.
Het is een teken van extra service en geeft je extra naamsbekendheid.

Overzicht op je accounts houd je met Netvibes, Hootsuite en/of Tweetdeck.

8. Maak een nieuwsbrief waar mensen op kunnen inschrijven.
Zij ontvangen dan je artikelen in hun mailbox.
Voordeel is dat zij daardoor regelmatig op een positieve manier aan jou herinnerd worden. En dat ze je artikelen kunnen doorsturen naar mensen in hun netwerk.
Je bouwt een vertrouwensrelatie op, waardoor je de drempel verlaagt om contact met jou op te nemen en/of klant te worden.

9. Vermeld je website-adres natuurlijk onder al je e-mails, op al je papier zoals visitekaartje, folders, briefpapier. En je korte elevatorpitch, in één zin.

10. Vergeet niet over je site en je nieuwsbrief te vertellen in je zakelijke gesprekken!
Het is mogelijk om in één zin te vertellen wie jij bent, voor wie je werkt, waarmee je je klant helpt, en wat het hem oplevert.

Categorie: Slimmer klanten werven Tags: Blogtips, Call-to-action, doelgroep, expert, Facebook, internetmarketing strategie, linkbuilding, linkedin, meer klanten, nieuwsbrief, Social Media, stappenplan, zoekmachinemarketing

Reacties

  1. Pim zegt

    23 maart 2017 om 19:22

    Bedankt voor het artikel.

    Beantwoorden
  2. david zegt

    24 juni 2015 om 09:43

    ik ben toevallig ook bezig met het vindbaar worden in google met me blog instauto.nl
    thanks voor de goeie tips ik hoop dat ze werken, zo ja dan krijg je vast snel wat van me te horen !

    Beantwoorden
    • Riet de Wit zegt

      27 juni 2015 om 10:39

      Graag gedaan & succes ermee David!

      Beantwoorden
  3. Timone Consultancy (@TimoneConsultan) zegt

    16 mei 2014 om 13:43

    RT @WebsiteCoachRdW: Klanten werven via internet in 10 stappen – Blog http://t.co/CPlEQgzt1h

    Beantwoorden
  4. @ThemaCadeaus zegt

    18 februari 2013 om 01:44

    RT @WebsiteCoachRdW: Is jouw website klantwervend? – Blog http://t.co/1o7NKwJB

    Beantwoorden
  5. Marcel van der Horst (@PCBeveiligen) zegt

    4 februari 2013 om 22:07

    Klanten werven via internet in 10 stappen http://t.co/1b4HJ3Rh via @WebsiteCoachRdW

    Beantwoorden
  6. Riet de Wit (@WebsiteCoachRdW) zegt

    31 december 2012 om 10:39

    @PCBeveiligen dank voor je RT! > Klanten werven via internet in 10 stappen. Blog http://t.co/zpsGDLRE

    Beantwoorden
  7. Riet de Wit (@WebsiteCoachRdW) zegt

    31 december 2012 om 10:39

    @jvdvennedesign dank voor je RT! > Klanten werven via internet in 10 stappen. Blog http://t.co/zpsGDLRE

    Beantwoorden
  8. @PCBeveiligen zegt

    30 december 2012 om 00:26

    RT @WebsiteCoachRdW: Klanten werven via internet in 10 stappen. Blog http://t.co/zpsGDLRE

    Beantwoorden
  9. @jvdvennedesign zegt

    29 december 2012 om 14:46

    RT @WebsiteCoachRdW: Klanten werven via internet in 10 stappen. Blog http://t.co/zpsGDLRE

    Beantwoorden
  10. Jacco de Wit zegt

    21 februari 2011 om 13:45

    Puike post, zeg! Top.

    Beantwoorden
  11. Frans zegt

    11 november 2010 om 10:59

    Erg nuttige informatie, goed om het eens op een rijtje te zien!

    Beantwoorden
  12. Martijn Pennekamp zegt

    4 november 2010 om 07:24

    Hallo Riet en leuk dat je me volgt op twitter, binnenkort ga ik op mijn site http://www.ikwordzzper.nl aandacht besteden aan jouw artikel. Erg informatief!

    Groeten Martijn

    Beantwoorden
    • Riet de Wit zegt

      4 november 2010 om 08:26

      He Martijn, wat leuk! Dankjewel!
      In de komende nieuwsbrieven en blogartikelen ga ik op alle punten dieper in.

      Beantwoorden
  13. Anne Kewitsch zegt

    20 oktober 2010 om 18:10

    Precies hiermee ben ik op dit moment bezig: hoe wordt ik vindbaar? Hoe kom ik aan nieuwe klanten. Met het een en ander was ik al bekend, maar lang niet met alles. Hier heb ik veel aan, bedankt!

    Beantwoorden
    • Riet de Wit zegt

      20 oktober 2010 om 20:31

      Hallo Anne, dank voor je reactie en veel succes!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen:

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Online training maken: met LearnDash
  • Foto verkleinen: werkt in je voordeel
  • Eenvoudig tekst toevoegen over een foto
  • Welk lettertype is dat?
  • Linken naar een plek binnen een pagina: met anchorlinks
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe

Onderwerpen:

  • Afbeeldingen in je blog (8)
  • Algemeen (5)
  • Beeldend kunstenaars (1)
  • Bloggen (17)
  • Boeken – aanraders (1)
  • Gevonden worden (17)
  • Grafische vormgeving (6)
  • Handige tools (12)
  • MailChimp (1)
  • Online training (2)
  • Slimmer klanten werven (31)
  • Testimonial (8)
  • Twitter-tips (1)
  • Video (3)
  • Website sneller maken (4)
  • Wordpress (40)

WordPress

  • Website onderhoud
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe
  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Stop Spam met Honeypot for ContactForm 7
LEES MEER

Gevonden worden

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Genesis 404 pagina
LEES MEER

Bloggen

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Overzicht in je website met Categorieën
  • Meer bezoekers? Gebruik Power Words in je blogtitel
  • Overtuig je lezer: in 4 stappen
  • Moestuintje of Blog?
LEES MEER

Slimmer klanten werven

  • Email funnel maken
  • “Heb jij de oplossing voor mijn probleem?
  • Ontdek jouw ideale klant in 10 minuten
  • Je aanbod Magnetisch maken
  • Messcherpe Teksten en Magnetische Titels
LEES MEER

Handige tools

  • Website onderhoud
  • Backups maken – zo raak je niks kwijt
  • Email funnel maken
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Eenvoudig contactformulier op je wordpress website
LEES MEER

Snelle uitleg over:

Klanten werven | SEO |
WordPress | Websitebouw

Connecten?

linkedintwitterfacebook

Privacy verklaring
Algemene info WebsiteCoach

Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Log in

Ook deze website gebruikt cookies: om de website goed te laten werken, en anoniem het gebruik van de website te analyseren.
En cookies waardoor jij feedback kunt geven of berichten kunt delen op social media.
OkNeeInfo
Mijn cookie instellingenherzien