“Linkruil: bent u geinteresseerd?”

Regelmatig krijgen mijn klanten – ikzelf trouwens ook – het verzoek om linkjes te ruilen.
Met het argument dat onze websites dan beter gevonden zullen worden.
‘Hoe meer linkjes, hoe beter’ – maar is dat wel zo?
In de begintijd van het web zag je op veel websites een aparte pagina ‘Links’.
Maar ruilen om het ruilen, gaat tegenwoordig niet meer op.
Google is steeds slimmer geworden.
Een link van een niet-relevante site levert jou niks-nop-nada op.
Een pagina ‘Links’ opnemen op je website hoeft niet meer.
Je kunt er zelfs voor gestraft worden, in die zin dat je website juist zal dalen in de zoekresultaten. Omdat je je bedient van trucjes.
Krijg je een ruilverzoek zonder enige websitevermelding, zodat je niet eens kunt beoordelen of je met die ander geassocieerd wil worden, dan is de vraag waarschijnlijk afkomstig van een zgn. link-farm: een bedrijf dat Google probeert om de tuin te leiden met A-B-C linkjes. Misschien moet je er ook nog voor betalen.
Zo werkt het:
Bedrijf A linkt naar B en B linkt naar C.
C linkt vervolgens weer naar A.
Zo lijkt het alsof A en C geen linkjes ruilen.
Maar ook hier trapt Google steeds minder snel in.
Linkruilen: wat kun je wel doen
- In plaats van een pagina ‘Links’: verwijs binnen je artikelen naar relevante andere sites.
Als die ander dat voor jou terugdoet (beste in een relevant artikel) dan wegen deze links voor Google wel mee. - Link alleen naar andere websites die je vertrouwt en waarvan de inhoud relevant is.
Websites waar je ook mee geassocieerd zou willen worden als Google niet bestond. - Google hecht meer waarde aan links van gerenommeerde websites, dan van kleinere sites.
Wat te doen, als je nog maar net begonnen bent? Kwalitatieve links krijg je niet zomaar.
Denk aan kwantiteit: verwerf ‘likes’ en ‘shares’ in social media. (Hoe? dat lees je hier)
Zorg voor interessante content en deel je artikelen via social media.
Wanneer je connecties vervolgens jouw artikel delen krijg jij organische ofwel natuurlijke links.
Die weegt Google mee.
Hoe krijg je ‘likes’ en ‘shares’? 10 tips

Trek supersnel de aandacht en maak klanten van je bezoekers:
met overtuigende teksten door het simpele TaxiTrucje.
Uitleg vind je in de minitraining ‘SUCCES met je Site’.
Gratis! Zodat jij ook snel meer klanten krijgt.
Toffe artikel en heel leerzaam. Ben sinds kort bezig met het linkbuilding gebeuren en leer er steeds meer van. Steeds vaker zie ik websites participeren in links ruilen. Dit heeft geen waarde. Social sharing is zeer belangrijk en de aandacht waard. Bedankt voor de informatie!
Dankjewel Nabil!
Thanks voor het artikel! Inderdaad wegen “social signs” tegenwoordiger steeds zwaarder voor de linkjuice.
Ga zo en zo niet AB linkruilen, omdat het algoritme van Google dit al heel snel doorheeft en eerder een flag oplevert dan een stijging…
RT @WebsiteCoachRdW: Linkruil: niet doen! 3 tips wat je beter wel kunt doen – Blog http://t.co/1BdN3G7o3G