1986, eerstejaars op de grafische school:
Ik kon niet wachten om mijn geweldige eerste logocreatie toe te lichten aan de docent. Hij luisterde geduldig naar mijn verhaal. Maar ging er niet op in.
Erger nog: hij gaf me direct een dikke onvoldoende!
Ik was totaal verrast…
“Stel je voor” legde hij uit “dat jouw logo prijkt op de gevel van een gebouw (dit was 1986 he, dus nog geen websites): sta jij er dan naast om aan voorbijgangers uit te leggen wat het betekent?”
“Ehhh… Nee…”
“Nou dan is het dus géén goed logo”.
Die les heb ik nooit vergeten.
Op een website is het nóg belangrijker dan op een gevel, dat mensen je logo snel snappen. Je wil immers dat bezoekers je website binnengaan.
Zodra een bezoeker op je website komt, wil hij direct weten:
- Zit ik hier goed (als hij via andere kanalen komt dan de zoekmachine; zorg voor herkenning. Dat kan ook met een professionele foto van jezelf welke je op al je socialmedia kanalen gebruikt)
- Is die persoon betrouwbaar (zorg voor een professionele uitstraling)
- Ga ik hier vinden wat ik zoek
- Wat kan ik hier doen (bv. iets bestellen, etc)
Een logo is onderdeel van een totaal-beleving op je website, om positief te prikkelen, om vertrouwen te krijgen.
Een warrig, complex logo dat jouw bezoeker niet begrijpt, doet hem zich afvragen of jullie wel een goede match zullen zijn.
- Een ingewikkeld logo kan irriteren als het teveel de aandacht van de bezoeker onderbreekt – het gaat dan over jou, en niet over je bezoeker die antwoord zoekt op zijn vragen
- Een logo is ook niet bedoeld om indruk te maken met je creatieve skills (tenzij je jezelf wil neerzetten als creatieveling)
- of om een ingewikkelde mysterieuze betekenis weer te geven die alleen jij ziet of waarvoor een bezoeker moeite moet doen om te snappen
- Gecompliceerde logo’s moeten vaak groot getoond worden om er goed uit te blijven zien. Bij verkleining verliezen ze vaak aan kracht en duidelijkheid
- Bij sommige thema’s wordt de header (met daarin het logo) verkleind getoond bij scrollen. Hoe ziet je logo er dan nog uit: een hoopje vorm en kleur met onleesbare letters? Is je huisstijlfont bijvoorbeeld erg dun dan zou het zelfs kunnen wegvallen bij verkleinen
- Gecompliceerde logo’s met ‘verborgen betekenissen’ vragen vaak ook een lange ontwikkeltijd. Waardoor het lanceren van je website steeds wordt uitgesteld…
Daarentegen houdt een klein, krachtig, makkelijk leesbaar logo plaats over voor je content. Content die gaat over je bezoeker en wat hem interesseert. Waardoor hij overtuigd raakt dat hij zijn doel, zijn droom gaat bereiken met jouw aanbod en expertise.
Een logo maken voor je website, waar moet je op letten:
- Hou het eenvoudig. Teveel details maken een logo snel druk en rommelig.
- Kies een lettertype dat direct en gemakkelijk leesbaar is, ook bij verkleining.
Dus niet te dunne letters, geen tierelantijnen die het letterbeeld verstoren - Kies één of hooguit twee lettertypes
- Hetzelfde geldt voor kleuren. Teveel kleuren maken een logo snel druk.
- Zorg voor voldoende contrast; bijvoorbeeld geen gele letters en vlakken op een witte ondergrond.
Lees hier meer over lettertypes – en lettertypecombinaties – en hoe een goede leesbaarheid jouw credibility verhoogt.
Een logo staat meestal linksboven aan je website, soms gecentreerd in een horizontaal menu (dat is afhankelijk van je theme).
Het is ‘clickable’ en brengt je bezoeker altijd terug naar de homepage.
Meestal ben je gebonden aan de ruimte die je website thema biedt.
Bij sommige thema’s past de ruimte zich aan aan je logo. Dat lijkt handig maar kan dus een valkuil zijn.
Bestaat je logo uit zowel een beeldmerk als tekst, zet dan de tekst naast het beeldmerk in plaats van eronder. Want hoe hoger je logo, hoe meer schermruimte het inneemt en de content naar beneden duwt.
Op mobiele schermen is er zelfs nog minder ruimte. Een hoog logo neemt makkelijk het halve scherm in.
Laat je je logo ontwerpen door een vormgever?
Licht je vormgever in over de beschikbare logoruimte van het thema.
Eerder nog dan het ontwerp van je logo voor visitekaartjes of briefpapier zou het ontwerp voor je website voorop moeten staan.
Maar heb je wel een logo nodig?
Kijk eens naar:
- Amy Porterfield en Tony Robbins: alleen hoofdletters, in een strak lettertype en iets uit elkaar gezet.
- Brene Brown: ook alleen maar letters, in een aparter maar nog steeds goed leesbaar lettertype. Ietsje groter dan de vorige twee.
- Zelf heb ik ook geen logo meer bovenaan mijn site.
Vond ik eigenlijk wel zo gemakkelijk 🙂
Logo uit 2008, toen ik voor mezelf begon.
Mijn uitgangspunt was een staand visitekaartje
– dus niet handig op een website.
Geef een reactie