
Herken je dit?
Je bent een kei in je vak, maar je vindt het moeilijk om je websitebezoeker te overtuigen.
Je verzandt in lange teksten. Of weidt teveel uit in je video.
En je bezoeker haakt af…
Hoe zou het zijn als je snel een pakkende tekst kon schrijven?
Het lijkt een opgave.
Gelukkig is er een beproefd en eenvoudig format. Hiermee wek je snel de interesse van jouw ideale klant en houd je de aandacht vast.
Dat format heb je gauw in de vingers.
Misschien al na het lezen van dit stukje.
En je kunt het gebruiken voor allerlei doeleinden, zoals blogartikelen, script voor een videopitch, intro naar een salespagina, ja zelfs bij het maken van een workshop.
Nieuwsgierig? Lees verder.
Overtuig je lezer in 4 stappen:
- De eerste alinea gaat over het Waarom.
Je lezer moet zich eerst herkennen in een probleem (maak het herkenbaar, dramatiseer desnoods een beetje. Je hebt het hier nog niet over jouw oplossing). - Je lezer vraagt zich nu af “Is deze oplossing wat ik zoek? Heb ik hier echt iets aan?”
In deze alinea ga je kort in op het resultaat van jouw oplossing; nog niet op het proces.
Toon het resultaat aan met cijfers, percentages, als je die hebt.
Wat wil je dat je lezer onthoudt? Wat levert jouw oplossing op? - “Hoe werkt het, wat moet ik leren of doen?”
Deze alinea gaat (kort) in op het proces/product.
Hoe is het Wat te bereiken. Is het gemakkelijk te leren? Is er een stappenplan bijvoorbeeld? - “Waar kan ik het nog meer bij, of voor, gebruiken?”
Hoe verder? Wat kan je lezer er allemaal mee in de praktijk.
Hou de volgorde* aan voor een zo groot mogelijk effect.
Deel je tekst op deze manier in.
Zo bedien je al je lezers met hun verschillende leerbehoeften.
En dan… Aktie!
Eronder plaats je een Call-to-Action. Zodat je lezer de door jou gewenste actie onderneemt.
(Je hebt het vast gemerkt: ik heb het format in de inleiding gebruikt 🙂 )
Overtuig je lezer in 4 stappen.
Tegenwoordig moet alles snel.
Houd daarom je teksten kort.
Nu je weet wat de essentie is, gaat dat vast lukken!
* Over de 4mat techniek
Bernice McCarthy ontwikkelde deze 4mat techniek om snel informatie over te dragen, aan leerlingen met elk verschillende leerstijlen.
- Het gros van de leerlingen wilde eerst weten waarom ze iets moesten leren, voordat het hen motiveerde. Daarom staat het Waarom bovenaan.
- De tweede grote groep wilde graag feiten zien.
- De derde groep wilde op voorhand weten hoe ze het aan moesten pakken
- en de vierde groep leerde het best door te doen en te ervaren.
Speciaal voor coaches, dienstverleners
en online-cursus makers:
Ontdek 5 simpele headline technieken voor meer verkopen

Geef een reactie