Succes met je Site

voor coaches • trainers • consultants

  • Gratis
    • 7 Succes Stappen in je mailbox
    • Gratis KLIKgesprek
  • Aanbod
    • Klantwervende website
    • ContentSessie
    • LearnDash + iDEAL
  • Over
    • Over Riet
    • Wat zeggen anderen
    • Portfolio
  • Contact
  • Blog

6 april 2020 door Riet Reageer

Overtuigende homepage banner

Je hebt maar 3-4 seconden om de aandacht van je websitebezoeker te trekken.

Dus een overtuigende homepage banner plus tekst is cruciaal om je ideale klant snel je website in te leiden.

Op socialmedia deed ik een onderzoekje naar de meest overtuigende homepage banner.
Ik gaf 3 voorbeelden en vroeg: welke homepage banner spreekt jou het meest aan?

In de banners kwam naar voor:

  1. methode die wordt gebruikt, of
  2. gestelde diagnose die wordt aangepakt, of
  3. herkenbare dagelijkse frustratie(s) en het resultaat dat iemand heeft bereikt na afloop

Van de 40 personen kiezen 33 personen voor nummer 3 als meest overtuigende homepage banner. Dat is maar liefst 82,5%

TIP: Leer jouw ideale klant kennen - binnen 10 minuten.

5 personen prefereren banner 2, dat is 12,5%
2 personen kiezen voor banner 1, dat is 5%.

(Iemand reageerde “Boek een gratis afspraak: dat is iets wat je beter niet kunt doen. Je bent toch wat waard? ‘Gratis en vrijblijvend’ grrrrr…”
Lees in het volgende blog waarom gratis gesprekken een slimme strategie zijn.)

Dank voor de suggesties over de vormgeving! Die kon inderdaad beter 😉
Ik had dit wat snel in elkaar gezet & vooral de focus gelegd op de tekst.


Banner 1: 5%.
Geen overtuigende homepage banner

Over het algemeen zijn de reacties:
’spreekt niet aan’, ’warrig, loze termen, teveel vaktaal, geen idee wat het is dus geen behoefte om te klikken’.
Iemand vind het zelfs naar phishing klinken, vertrouwt het dus totaal niet.

Eén van de twee kiezers geeft banner 1 als voorkeur aan vanwege ‘de korte tekst en dan verder kijken HPT is’.
Maar het gros voelt zich niet aangesproken.

“Bij 1 wordt ervan uit gegaan dat degene met klachten op de hoogte is van HPT en mogelijke blokkades als oorzaak.”
Is jouw doelgroep zich (nog) niet van bewust van blokkades, dan zullen ze hier never-nooit op klikken.

Wat opvalt is dat bijna niemand vraagt ‘Wat is HPT?’.
Met andere woorden: de naam van je methode is NIET interessant.
HTP is overigens een term die ikzelf verzonnen had – de HopPaTee methode 😉 later ging ik googlen en blijkt het inderdaad al te bestaan, oeps… maar goed, ik wilde aantonen dat het weinig zin heeft om titels van toegepaste methodes te noemen.

Conclusie Banner 1: niet geschikt voor je homepage.

  • Zo’n tekst zou je wel kunnen gebruiken op een salespage, Salespages zijn geschikt voor mensen die al bewust zijn van het ware probleem en daarom dichter bij de beslissing zijn om jou in te huren.
    Benoem op je homepage eerder hoe ‘blokkades’ zich manifesteren in het dagelijks leven.
  • Vermijd algemene vaagheden: “Kom in je kracht’ is zo’n dooddoener en in onze sector een manier om iemand lekker met zijn probleem te laten zitten”.
    Benoem op je homepage wat ‘in je kracht’ daadwerkelijk betekent, nadat klanten jouw dienst of product hebben afgenomen. Hoe ziet dat eruit, hoe voelt dat?

Banner 2: 12,5%

Spreekt bij ietsje meer mensen al iets meer aan, maar zegt veel mensen toch te weinig om er daadwerkelijk op te klikken.
‘Lijkt teveel op een protocol’,
‘het zoveelste manual voor al uw problemen’.

Zou wel kunnen aanspreken bij mensen met een latente angst voor burn-out. Maar diegenen die dat niet aan zichzelf willen toegeven gaan hier niet op klikken.

Eén persoon koos voor deze optie omdat deze in haar ogen meer ruimte gaf om een hulpvraag te kunnen stellen en maatwerk hulp te krijgen.

Conclusie bij banner 2: niet geschikt voor je homepage.
Diagnoses spreken niet aan zolang mensen niet de link leggen met hun eigen realiteit.
Als je doelgroep iets niet herkent bij zichzelf (of niet WIL weten) is er weinig noodzaak om er iets aan te doen.
Dus ook hier ervaren mensen weinig tot geen noodzaak om contact met jou op te nemen. Zelfs al is het gratis.
Kortom: ook dit is geen overtuigende homepage banner.
Jammer van al die bezoekers die direct naar een andere website klikken.


Banner 3:
82,5% vindt dit een overtuigende homepage banner

We have a winner:
‘Spreekt direct aan’, ‘dit gaat over mij’, ‘spreekt emoties aan’, ‘legt de pijn bloot’, ‘toegankelijk’, ‘laagdrempelig’, ‘duidelijke vraagstelling/klacht’, ‘geeft meer uitleg’, ‘geeft het meeste de richting naar wat je kan verwachten’.

Sommigen vinden ‘Ben je het zat’ wat negatief klinken, zij prefereren een positievere zin.
Ook zou de tekst korter mogen. De tweede alinea zou daarom beter direct onder deze banner kunnen staan.

Conclusie bij Banner 3:
wanneer mensen direct de link met zichzelf kunnen leggen, door herkenbare situaties te noemen, komt zo’n tekst veel krachtiger binnen.
 


 

Hoe bouw je je homepage verder op, zodat je snel het vertrouwen wint van je bezoeker en deze kiest voor jouw aanbod?
Gebruik krachtige templates waarin je alle overtuigende elementen logisch positioneert en je bezoeker gráág op de Call-to-Action klikt.

 


Lees meer

  • LearnDash: BlackFriday EN CyberMonday deal 2020!LearnDash: BlackFriday EN CyberMonday deal 2020!
  • WordPress Pagina of Bericht verkeerd gekozen?WordPress Pagina of Bericht verkeerd gekozen?
  • WordPress upgrade & backupWordPress upgrade & backup
  • WordPress plugin installerenWordPress plugin installeren
  • Autocue of teleprompter: presenteren zonder tekst uit je hoofd te lerenAutocue of teleprompter: presenteren zonder tekst uit je hoofd te leren
  • Moestuintje of Blog?Moestuintje of Blog?

Categorie: Algemeen

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wil je een goede start maken met je eigen website?
Of de basis nog eens goed onder de loep nemen?
Vraag dan de gratis minitraining
SUCCES met je site
aan.

(Bevat het simpele TaxiTrucje om snel de aandacht van je bezoeker te pakken.)

Ik help jou, Zelfstandig Professional, aan een website
- die je zelf kunt beheren,
- zonder veel technisch gedoe
- in een klantwervende opzet
- die goed gevonden wordt
- die leesbaar blijft op smartphones en tablets
- en de bezoeker leidt naar de door jou gewenste actie.

Riet de Wit - WebsiteCoachPersoonlijke aandacht en geduld, integriteit en kwaliteit, daar sta ik voor.
Wie ben ik?

Testimonials

Ik hou Riets blog altijd goed in de gaten, want ze geeft super handige Wordpress-tips. En ze schrijft ze ook nog zo lekker op ;-)
Kitty Kilian

"Ik kon alleen Googelen en e-mailen.
De workshop ‘Website in 1 dag’ was een grote stap vooruit voor mij. Het eigen beheer van mijn website geeft een heel vrij gevoel. Je bent onafhankelijk en kunt nieuwe ideeën direct zelf op je website zetten."

Ellen-Petra Olde Damink

“Dankzij de tips uit de websitescan had ik in 2 dagen meer bezoekers dan voorheen in 2 weken!"
Jeannette van Gelder

"Every question I have Riet answers with patience, till I really understand and feel happy."
Robijn Tilanus, improvisatiecoach
(Meer testimonials)

Meest gelezen:

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Online training maken: met LearnDash
  • Foto verkleinen: werkt in je voordeel
  • Eenvoudig tekst toevoegen over een foto
  • Welk lettertype is dat?
  • Linken naar een plek binnen een pagina: met anchorlinks
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe

WordPress

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Stop Spam met Honeypot for ContactForm 7
  • Kies voor betrouwbare WordPress hosting
  • Logo maken voor je website: wel of niet nodig?
LEES MEER

Gevonden worden

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Genesis 404 pagina
LEES MEER

Bloggen

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Overzicht in je website met Categorieën
  • Meer bezoekers? Gebruik Power Words in je blogtitel
  • Overtuig je lezer: in 4 stappen
  • Moestuintje of Blog?
LEES MEER

Slimmer klanten werven

  • “Heb jij de oplossing voor mijn probleem?
  • Ontdek jouw ideale klant in 10 minuten
  • Je aanbod Magnetisch maken
  • Messcherpe Teksten en Magnetische Titels
  • Pakkende titel maken, om supergemotiveerde klanten te krijgen
LEES MEER

Handige tools

  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Eenvoudig contactformulier op je wordpress website
  • Hoe Magie werkt. Ook voor jou. En niet moeilijk.
  • MailChimp: laatste nieuwsbrief sturen aan nieuwe inschrijvers?
  • Welk lettertype is het?
LEES MEER

Snelle uitleg over:

Klanten werven | SEO |
WordPress | Websitebouw

Connecten?

linkedintwitterfacebook

Privacy verklaring
Algemene info WebsiteCoach
Genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% BTW.

Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Log in

Ook deze website gebruikt cookies: om de website goed te laten werken, en anoniem het gebruik van de website te analyseren.
En cookies waardoor jij feedback kunt geven of berichten kunt delen op social media.
OkNeeInfo
Mijn cookie instellingenherzien