Succes met je Site

voor coaches • trainers • consultants

  • WebsiteCoach stopt
  • Blog

17 februari 2017 door Riet 4 Reacties

SEO booster: kennisbank op je website

Belangrijk om je website goed vindbaar te maken/houden is steekwoorden te gebruiken. Steekwoorden die mensen intikken bij Google. Hoe meer steekwoorden in je website, hoe beter.
Een kennisbank op je website kan hier enorm bij helpen.

Ik heb niet altijd inspiratie om over eenvoudiger dingen te schrijven. Of het komt gewoonweg niet in me op. Dan vergeet ik dat ik zelf ook alles heb moeten leren.

Tonny Loorbach van de Internet Marketing Universiteit geeft een prachtig voorbeeld van zijn ‘Content kanon’: in deze video legt hij uit hoe zijn website zo goed als bovenaan staat in Googles zoekresultaten: door kennis te delen in simpele blogartikelen.
Het stond al langer op mijn lijstje hier iets mee te doen.

Hij gebruikt een plugin om automatisch links te maken van woorden, doorheen de hele website.
Deze ‘interne links’ dragen bij aan je SEO.
Je bezoeker ziet dan wel heel veel hyperlinks.

Ik vind dat storend: Mis ik iets als ik hier niet op klik?
Het lijkt me handiger
 als je de uitleg kunt zien, zonder weg te klikken van je pagina.

Tooltips

Een plugin die automatisch ‘tooltips’ aanmaakt vind ik veel prettiger.
Hou je cursor eens boven dit onderstreept woord ‘responsive’.
Je ziet meteen de toelichting in een soort tekstballon. Je hoeft nergens op te klikken.

Er zijn vele tooltips plugins.
Maar ik wou natuurlijk een ‘alleskunner’ naar aanleiding van Tonny’s Content Kanon.

Mijn wensenlijstje:

  1. SEO verbeteren: elke tooltip moet in feite een op zichzelf staand artikel zijn waar naar doorgeklikt kan worden. Het artikel heeft een eigen URL, welke door Google geïndexeerd wordt. Dat telt mee in je SEO, je positie in de zoekresultaten.
  2. De tooltip-tekst mag niet binnen de pagina zelf worden opgenomen. Want als je een artikel hebt met precies dezelfde tekst, kan Google dat zien als ‘duplicate content’ en je daarvoor min-punten geven.
    De meeste plugins nemen hun tooltip-tekst op binnen de pagina.
    Die plugins vielen dus af.
  3. De plugin moet een index kunnen tonen (‘glossary’, kennisbank)
  4. Ik wilde alle termen als tagcloud kunnen tonen in de zijbalk of footer (deze laatste wens is later afgevallen, ik leg hieronder uit waarom).
  5. Snelle en goede support. Is goud waard.

Misschien heb ik lang niet alle plugins gezien hoor, mijn tijd is ook beperkt.
Er bleven weinig geschikte plugins over:

  • Tooltips: deze zag er zeer veelbelovend uit. Maar de maker is, hoewel sympathiek, erg traag met support.
  • Tooltipy: deze conflicteerde met mijn Thrivethemes salespagina’s.
  • er was nog eentje die aan alle wensen voldeed, heb ‘m uiteindelijk niet getest omdat de maker totaal niet op supportvragen reageert. Ben de naam vergeten, sorry.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor deze betaalde plugin: WP Glossary.
Doet alles wat ik wil.
De support is fantastisch: supersnel en to-the-point, want hij (zij?) loste mijn specifieke vragen binnen een paar uurtjes op.

De plugin maakt ook een overzichtelijke kennisbank aan (er zitten nog lang geen 300 artikelen in. Maar ik ben op weg :-).

Mijn tagcloud-wens viel af nadat ik het filmpje van Tonny nog eens goed bekeken had. Er zit geen structuur in een tagcloud en dat vindt Google juist belangrijk.
Daarnaast is zo’n tagcloud vooral een aandacht-afleidende letterbrij.

Tooltip aanmaken: Add New
De titel is het woord dat aangeduid gaat worden als tooltip, bv. plugin.
De permalink verander ik naar ‘wat is een plugin‘ omdat Wat is etc. vaak als zoekvraag ingetikt wordt bij Google.
Zou je de titel hetzelfde maken als de permalink, dan werkt de tooltip niet.

Structuur aanbrengen
Ik heb binnen deze plugin Categorieën aangemaakt (let op dat je unieke namen gebruikt). Vervolgens elke Glossary-term aan een van deze Categorieën toegewezen.

Tonen op de website
Daarna de Categorietitels van deze plugin handmatig als links in een Widget gezet, en deze widget onderin de footer opgenomen als ‘Snelle tips over’.

Voornemen
Per dag een uurtje de kennisbank aanvullen.
Over een tijdje ga ik zien wat het oplevert 🙂

 

Trek supersnel de aandacht en maak klanten van je bezoekers:
met overtuigende teksten door het simpele TaxiTrucje. 
Uitleg vind je in de minitraining ‘SUCCES met je Site’.
Gratis! Zodat jij ook snel meer klanten krijgt.

(Foto kanon)

Categorie: Gevonden worden, Handige tools

Reacties

  1. René zegt

    15 april 2020 om 18:23

    Leuk artikel. Je eindigde met:

    Voornemen
    Per dag een uurtje de kennisbank aanvullen.
    Over een tijdje ga ik zien wat het oplevert.

    Kun je na drie jaar daar al iets meer over vertellen?

    Beantwoorden
    • Riet zegt

      22 april 2020 om 16:27

      Oeps … “de weg naar perfectie is geplaveid met goede voornemens” eigenlijk was ik daar niet meer aan toegekomen, René, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven… sorry!

      Beantwoorden
  2. Kitty Kilian zegt

    19 februari 2017 om 21:44

    Goed idee, Riet! Dank voor al het uiztoeken en de goede toelichting.

    Beantwoorden
    • Riet zegt

      19 februari 2017 om 23:16

      Dankjewel Kitty!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Onderwerpen:

  • Afbeeldingen in je blog (8)
  • Algemeen (5)
  • Beeldend kunstenaars (1)
  • Bloggen (17)
  • Boeken – aanraders (1)
  • Gevonden worden (17)
  • Grafische vormgeving (6)
  • Handige tools (10)
  • MailChimp (1)
  • Online training (3)
  • Slimmer klanten werven (33)
  • Testimonial (8)
  • Twitter-tips (1)
  • Video (3)
  • Website sneller maken (4)
  • Wordpress (41)

Meest gelezen:

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Online training maken: met LearnDash
  • Foto verkleinen: werkt in je voordeel
  • Eenvoudig tekst toevoegen over een foto
  • Welk lettertype is dat?
  • Linken naar een plek binnen een pagina: met anchorlinks
  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe

WordPress

  • Hoe maak je een email link in WordPress, spam-safe
  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Stop Spam met Honeypot for ContactForm 7
  • Kies voor betrouwbare WordPress hosting
LEES MEER

Gevonden worden

  • Met anchorlinks: linken naar een plek BINNEN een (andere) pagina
  • Helpt jouw 404 pagina je bezoeker, of jaag je hem weg?
  • Meer bezoekers met een optimale beschrijving van je afbeeldingen
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Genesis 404 pagina
LEES MEER

Bloggen

  • Gratis website vergelijken: JouwWeb, Jimdo, Wix, Weebly, WordPress.com. En SquareSpace
  • Overzicht in je website met Categorieën
  • Meer bezoekers? Gebruik Power Words in je blogtitel
  • Overtuig je lezer: in 4 stappen
  • Moestuintje of Blog?
LEES MEER

Slimmer klanten werven

  • Email funnel maken
  • “Heb jij de oplossing voor mijn probleem?
  • Ontdek jouw ideale klant in 10 minuten
  • Je aanbod Magnetisch maken
  • Messcherpe Teksten en Magnetische Titels
LEES MEER

Handige tools

  • Email funnel maken
  • SEO booster: kennisbank op je website
  • Eenvoudig contactformulier op je wordpress website
  • Hoe Magie werkt. Ook voor jou. En niet moeilijk.
  • MailChimp: laatste nieuwsbrief sturen aan nieuwe inschrijvers?
LEES MEER

Snelle uitleg over:

Klanten werven | SEO |
WordPress | Websitebouw

Connecten?

linkedintwitterfacebook

Privacy verklaring
Algemene info WebsiteCoach

Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Log in

Ook deze website gebruikt cookies: om de website goed te laten werken, en anoniem het gebruik van de website te analyseren.
En cookies waardoor jij feedback kunt geven of berichten kunt delen op social media.
OkNeeInfo
Mijn cookie instellingenherzien