Al eens een huis gebouwd? Dan begrijp je dat je niet eerst stenen moet gaan kopen. Dan ga je eerst eens goed nadenken over wat je precies wil, zodat je nog lang en gelukkig in je huis kunt wonen.
Hetzelfde geldt voor een website: start je meteen met bouwen zonder eerst goed na te denken? Dan zal het huis nooit helemaal naar je zin zijn.
Neem eens de tijd om een goede basis te leggen onder je website, zodat die ook daadwerkelijk klanten gaat opleveren. Want dat is waar je blij van wordt. Toch?
In het Strategische Website Consult leg je binnen 3 uur een gedegen fundament onder een website die klanten oplevert.
Je krijgt antwoord op de vragen:
- “Hoe ga ik opvallen in de zee van aanbod?”
- “Welke producten/diensten passen het beste bij mijn gewenste klant?”
- “Hoe maak ik mijn aanbod het aller-aantrekkelijkst voor mijn gewenste klant?”
- “Hoe sluit ik aan op het ware probleem van mijn gewenste klant, waardoor hij mijn meerwaarde ziet en ik hogere prijzen kan vragen?”
- Ook wordt gekeken naar je bedrijfsdoel(en), want een website staat immers in dienst van je bedrijf.
Met de handige Strategie met Ballen methode breng je vanuit een helicopterview de verschillende onderdelen van jou en je bedrijf in kaart:
- jouw unieke vaardigheden en compenties
- jouw persoonlijke drijfveren
- wie jouw ideale doelklant is en waarom
- je bedrijfsdoel,
- en jouw Missie en Visie komen als vanzelf bovendrijven
Doordat je deze onderdelen naast elkaar ziet, ontdek je eerder andere verbindingen.
Dit kan tot verrassende nieuwe en diepergaande inzichten leiden. Waardoor je wel eens heel andere en slimmere keuzes zou kunnen maken: keuzes die nòg beter bij jou passen EN op een dieper niveau bij je doelklant aansluiten, waardoor jouw nieuwe keuzes veel meer opleveren dan wat je nu doet en kunt.
Deze (nieuwe) uitkomsten noemen we je Bestemming.
Vervolgens stippel je de Route uit naar jouw Bestemming.
In het Strategische Website Consult kijken we hoe je alle onderdelen zodanig communiceert op jouw website, dat jouw gewenste klant zich als vanzelf meldt voor jouw dienst.
Verschil tussen Strategie en een Plan
In een Plan liggen acties en planningen vast.
Maar niet alles valt simpelweg te plannen, onderweg kom je hobbels tegen.
Als plannen gebaseerd zijn op een niet goed doordachte Bestemming, dan heb je onderweg het gevoel dat iets ‘niet meer klopt’. Maar wàt precies, daar kun je niet bij.
Dan wordt het lastig om je plannen bij te stellen, want je weet eigenlijk niet goed naar welk resultaat ze leiden.
Zo verdwijnen plannen meestal in een la…
Jammer van alle energie die je er in hebt gestoken.
Vandaar dat je eerst je Bestemming kristalhelder wil hebben.
Daarna stippelen we de Route uit. Een Route is niet in steen gebeiteld.
De Route gaat ook over de praktische zaken en stappen die nodig zijn om je (harts)Bestemming te bereiken. Maar altijd met het zicht op de Bestemming, en niet omdat het nou eenmaal in de Plan(ning) staat.
Dan zie je zo-veel-sneller andere kansen. En kies je gemakkelijker voor een alternatieve Route = passendere acties.
Dit maakt een Route flexibel, in tegenstelling tot een Plan.
Een Strategie is dus méér dan een plan
“De keuze uit mogelijke wegen en middelen teneinde een doelstelling te realiseren.” (bron)
Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, zegt het spreekwoord.
Dus ook meerdere alternatieven voor jou om je doelen te bereiken.
Ook al zie je ze nu niet.
Een Strategie helpt om de beste alternatieven te ontdekken èn te kiezen, zonder je doel uit het oog te verliezen.
Strategie met Ballen
De methode met 7 ballen maakt je strategie binnen 3 uur visueel.
En wanneer je op weg bent – ‘op je route’ bent – naar je Bestemming biedt de methode een overzichtelijk houvast.
Deze methode ontwikkeld door Theo Thomas met als basisfilosofie:
“Iets doen, voor een ander, waar die ander wat aan heeft.”
Wanneer een ander geen waarde hecht aan jouw aanbod, heb je geen klant – dus ook geen business.
In het Strategische Website Consult halen we – volgens de de Strategie met Ballen methode – aan de hand van 7 vragen/ballen jouw bewuste en onbewuste informatie boven tafel:
- bijvoorbeeld jouw diepere drijfveer, jouw ‘waarom’: dit is één van de belangrijkste dingen waardoor een klant een klik met jou krijgt.
- of misschien ga je zien hoe je jouw kennis en talent op een andere manier matcht met het ware probleem van je gewenste klant, waardoor je aanbod voor je klant veel aantrekkelijker wordt – lees: veel meer waarde heeft – en jij gemakkelijker hogere prijzen kunt vragen èn krijgt.
Door alle informatie te (her)groeperen en met elkaar te (her)verbinden ontstaat binnen 3 uur een heldere route naar je klantwervende website.
Een strategiesessie kan ook ingezet worden bij vraagstukken over persoonlijke doelen, zoals privé-werkbalans, life design, loopbaanvragen. Zelfs binnen gemeentes wordt Strategie met Ballen gebruikt om complexe vraagstukken op te lossen bv. op het gebied van vluchtelingen, stedenbouwkundige ontwikkelingen en de arbeidsmarkt.
Heb je interesse in het 1-op-1 Strategische Website Consult voor jouw klantwervende website?
Vul dan het formulier in en ik neem contact met je op.
Of kijk hier voor data van groepsworkshops.
Met het Strategisch Website Consult weet je precies hoe jij sneller de juiste klanten krijgt via jouw optimale website.
7 ballen aan een touwtje – 7 cruciale vragen
Zoals hierboven al genoemd, is de basisfilosofie van Strategie met Ballen
“Iets doen, voor een ander, waar die ander wat aan heeft.”
De Bestemming
De drie grootste ballen vormen de Bestemming, het doel.
Iets doen = WAT
Voor een ander = WIE
Waar die ander wat aan heeft = WAAROM
WAT
gaat over ‘wat kun jij goed, waarmee je iemand helpt?”
Dus niet “Wat doe jij?” Dan zegt iemand bijvoorbeeld “ik ben fotograaf”. Maar dat is niet wat hij doet. Wat hij doet is namelijk: foto’s maken. De WAT gaat niet over functiebenamingen maar over vaardigheden en competenties.
WAT staat ook voor Missie = de manier waarop je een Visie (zie hieronder bij Waarom) wil realiseren.
WIE
gaat over de markt, de doelgroep, de doelklant. De eindgebruiker van het product, niet de betaler. De eindgebruiker geeft namelijk de grootste waarde aan het product. Wie je jouw klant, hoe ziet hij/zij er uit, wat voor eigenschappen heeft jouw ideale klant?
WAAROM
gaat over de behoefte van de WIE: hoe beter je de kernbehoefte van de eindgebruiker kunt benoemen, hoe meer waarde de WIE hecht aan jouw product of dienst.
WAAROM staat ook voor Visie: je ziet bijvoorbeeld een negatieve trendlijn in de maatschappij. Dat zou kunnen zijn ‘veel mensen hebben moeite zichzelf te zijn’.
En daar wil jij wat aan doen, bv. ‘mensen helpen zichzelf te worden’: dat is jouw Missie.
De Route
Vervolgens kijk je naar de Route om de Bestemming te bereiken.
Vier kleinere ballen staan voor de route: de Ooit, Later, Kort en Nu.
OOIT
hoe ziet jouw ideale wereld er uit, over een paar jaar? Visualiseer!
Hoe ziet je werkdag er uit? Maak plaatjes in je hoofd.
Hoe ziet je omgeving eruit?
Hoe meer details, hoe beter, alsof je een filmset samenstelt. Over een maand moet je het beeld direct opnieuw kunnen oproepen.
Liefst nog elke dag.
Op deze manier programmeer je jezelf. Hoe duidelijker je droomt, des te eerder je het gaat zien in de realiteit.
Geef je dromen aandacht en tijd. En déél ze.
Hoe beter de WAAROM van de klant (bv. ‘ik wil mezelf zijn’) past in jouw OOIT, des te magischer is de connectie met je klant.
LATER
als je leert dromen ga je zien wat er nodig is om je droom te realiseren. Vaak is dat niet eens geld, maar eerder waar het geld voor staat. Specificeer wat je echt nodig hebt; daardoor gaan je dingen opvallen, ga je ze zien, want eigenlijk zijn ze er al.
Dit kan heel snel gaan. Deel je dromen, specificeer je zoekvragen, zodat anderen je kunnen gaan helpen. In feite programmeer je hen ook en geef je hen de kans jou te helpen.
KORT
bepaal drie tot vijf korte-termijn-acties en splits ze in kleine, meetbare stappen. Zet elke stap met substapjes op een A4. Is dat bijvoorbeeld een gesprek met een bepaald persoon, dan kunnen de acties zijn: contactgegevens opzoeken, afspraak maken, vragenlijstje voorbereiden.
NU
dit is je startpunt, je vertrekpunt. Zoals op een kaart; “u bevindt zich hier”.
Wat heb je al? Je begint namelijk nooit bij nul.
Het startpunt gaat met je mee op de route.
Wat kun je vandaag al doen?
Het touwtje
zorgt voor het verband tussen alle ballen, zodat alles klopt.
Op een grote poster staat straks al jouw informatie bij elkaar.
Zo hou je in één oogopslag overzicht op jouw Bestemming en jouw Route.
Er is geen bal voor Concurrenten.
Want hoe nauwkeuriger je je Bestemming verheldert en de kernbehoeftes van je klant aanvoelt, des te aantrekkelijker je bent voor je klanten. Dan heb je geen concurrenten.
Er is ook geen bal voor Verleden.
Omdat het verleden achter je ligt.
Dat kun je het beste loslaten, zodat je er geen last meer van hebt.
Interesse in het Strategische Website Consult?
Binnen 3 uur heb je helder hoe je je website zodanig structureert dat bezoekers snel je contactformulier invullen.
De sessie is 1-op-1, in Maastricht of desgewenst op een andere locatie.
Vul onderstaand formulier in en ik neem contact met je op.