Klanten werven via internet in 10 stappen
Een eenvoudig stappenplan voor het opzetten van een strategie voor je internetmarketing om jouw doel(en) te realiseren, zoals:
- meer klanten werven
- naamsbekendheid uitbouwen
- relaties onderhouden.
Wat zijn jouw doelen?
Hoe kom je ‘in the picture’ op internet?
1. Bepaal ‘wie is jouw ideale klant’: wie help jij met jouw dienst?
Er maken zoveel mensen gebruik van internet, de kunst is om juist diegenen aan te spreken die jij wil bereiken.
- Denk aan: geslacht, leeftijd, burgerlijke status, inkomen en opleidingsniveau, levensstijl, hun waarden, persoonlijkheid, idealen, hobbies. Maar ok hun frustraties, wensen, verlangens.
- Locatie: hoe gaan ze naar hun werk, waar zoeken ze hun ontspanning en wanneer? Als je hun wil bereiken moet je weten waar ze zijn.
- Waar zoeken zij naar, wat heb je hen te bieden?
Je ideale klant kennen is cruciaal.
Anders heb je geen KLIK.
2. Je basis is je website met een blog.
Je bezoeker -dus niet jijzelf- staat hier centraal.
Je bezoeker wil namelijk maar één ding weten: “wat heb IK eraan?”
- Verplaats je in zijn vragen.
- Beschrijf: wat zijn de (grootste) problemen van je bezoeker, laat zien hoe jij hem het beste helpt
- en wat het hem oplevert als hij klant bij je wordt.
3. Geef tips, schrijf artikelen waarmee je je expertise laat zien:
interessante content waar je ideale klant iets aan heeft, waardoor hij jou leert kennen als deskundige op jouw vakgebied. Testimonials van anderen waar je al voor gewerkt hebt, wekken vertrouwen.
4. Nodig jouw potentiële ideale klanten uit tot een actie (‘Call-to-Action’), dat kan zijn:
- contact opnemen door invullen van een contactformulier,
- een offerte aanvragen,
- abonneren op een nieuwsbrief,
- opgave voor deelname aan een webinar.
Nodig op iedere pagina uit tot eenzelfde actie.
Hiermee verhoog je de ‘conversie’ = het percentage bezoekers dat daadwerkelijk de actie onderneemt. Hanteer op salespagina’s geen twee verschillende acties, dat is verwarrend voor je bezoeker.
5. Optimaliseer je website voor de zoekmachines, om hoog te scoren in de zoekresultaten = gevonden worden door potentiële klanten.
Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, zij kijkt naar:
- de structuur van je tekst (indeling in koppen, subkoppen, vetgezette tekst),
- zoekwoorden die je in je tekst verwerkt
- veel en wisselende informatie op je blog is iets waar zoekmachines dol op zijn. Om bezoekers en ook de spiderrobots van Google regelmatig terug te laten keren is het wel zaak je blog regelmatig bij te houden
- links die naar jouw site verwijzen (de linkbuilding), zie volgende punt:
6. Website-promotie voor meer bezoekers naar je site
- plaats korte triggerende posts op social media, met een link naar je blogartikel
- laat je website-adres (URL) op zoveel mogelijk relevante sites achter
- vermeld je URL als je reageert op een forum, bij berichtjes die je stuurt via je Social Media, en onder al je e-mails
7. Word lid van social media netwerken
zoals LinkedIn, Facebook, Instagram; daar waar jouw doelgroep zich bevindt.
Je kunt hier discussies starten die je vervolgt op je website.
- verwijs -bijvoorbeeld onder je naam- altijd naar je website
- maak een videoboodschap die je op YouTube zet: YouTube wordt steeds meer als zoekmachine gebruikt. Verwijs ook hier weer naar je website
- laat mensen weten waar je over geblogd hebt, via Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, etc.
Het gaat er niet om op zoveel mogelijk platforms aanwezig te zijn. Kijk waar je doelgroep zit.
Daar waar je aanwezig bent kun je jouw doelgroep van helpende informatie voorzien.
Het is een teken van extra service en geeft je extra naamsbekendheid.
Overzicht op je accounts houd je met Netvibes, Hootsuite en/of Tweetdeck.
8. Maak een nieuwsbrief waar mensen op kunnen inschrijven.
Zij ontvangen dan je artikelen in hun mailbox.
Voordeel is dat zij daardoor regelmatig op een positieve manier aan jou herinnerd worden. En dat ze je artikelen kunnen doorsturen naar mensen in hun netwerk.
Je bouwt een vertrouwensrelatie op, waardoor je de drempel verlaagt om contact met jou op te nemen en/of klant te worden.
9. Vermeld je website-adres natuurlijk onder al je e-mails, op al je papier zoals visitekaartje, folders, briefpapier. En je korte elevatorpitch, in één zin.
10. Vergeet niet over je site en je nieuwsbrief te vertellen in je zakelijke gesprekken!
Het is mogelijk om in één zin te vertellen wie jij bent, voor wie je werkt, waarmee je je klant helpt, en wat het hem oplevert.