Home Blog Hoeveel 404-meldingen heb jij?

Hoeveel 404-meldingen heb jij?

404 melding

Wat is een 404-fout?

Een 404-fout ontstaat wanneer een pagina op je website wordt opgevraagd, maar die niet (meer) bestaat. Dit kan allerlei oorzaken hebben: een oude URL die niet meer actief is, een pagina die ooit is verwijderd of simpelweg een fout in een link. Vooral na een migratie of herstructurering van een website zie je vaak ineens tientallen, zo niet honderden 404's verschijnen in tools zoals Google Search Console.

Is een 404-melding erg?

Een beetje. Eén of twee 404’s zijn geen ramp. Maar als je ineens tientallen of zelfs honderden meldingen hebt, dan is het tijd om in actie te komen. Niet alleen voor je gebruikerservaring, maar ook voor je SEO. Google houdt namelijk niet van dode links.

Hoe los je een 404 probleem op?

Heel praktisch: maak een overzicht van je 404-pagina’s, bijvoorbeeld met behulp van Search Console of een SEO-tool. Zet deze in een spreadsheet en bepaal per foutpagina wat de meest logische nieuwe bestemming is. Kun je de oude content koppelen aan een bestaande pagina? Dan stel je een redirect in (bij voorkeur een 301, een permanente omleiding).

Extra tip: gebruik de Wayback Machine (web.archive.org) om te achterhalen wat er vroeger op een pagina stond. Zo kun je beter bepalen waar je bezoekers nu naartoe moet sturen.

Redirecten? Hoe dan?

Met een plugin (zoals “Redirection” in WordPress) of via je CMS/webbouwer. Zorg er altijd voor dat je kiest voor een 301-redirect, zodat Google weet dat de oude pagina permanent is verhuisd.

In het kort

  • Check regelmatig je 404’s via Google Search Console

  • Redirect oude URLs naar de juiste nieuwe pagina

  • Gebruik de Wayback Machine om verloren content te achterhalen

  • Vermijd 302-redirects tenzij echt tijdelijk nodig

  • En het allerbelangrijkste: houd de basis van je website op orde!

Wil je weten hoeveel 404's jouw website heeft – én wat je eraan kunt doen? Stuur mij een berichtje. We kijken vrijblijvend met je mee.

 

Over de auteur